lördag 21 september 2013

Skördefest

Då var årets skördefest klarbesökt för vår del, åkte iväg 2 tiden och nu kom vi hem så tycker att jag orkade riktigt bra :) vi hann med många gårdar och fyndade mycket gott. På domhär marknaderna kan man ju nog göra av med hur mycket pengar somhälst men fick tänka efter lite vad vi faktist kommer hinna använda, dom flesta handarbeten och sånt blir också oköpt för jag tänker alltid att men en såndän kan jag ju göra själv men aldrig blir det ju ändå gjort... Jag sa ju tidigare att vi tänkt äta på smakbyn men sen blev vi frestade av hjortens kakbuffee och jag av deras soppor så vi bestämde oss att åka dit istället men det var helt fullbokat hela kvällen så då for vi till pub niska på plåtbröd istället men det skulle ta minst en timme att få maten för dom hade så mycket gäster och vi var hungriga så det blev pizza på diablo istället, gott det också, har inte varit där förut men det var ju faktist fresh pizza gemfört med "vanliga pizzerior".

 En riktigt bra dag hade vi iallafall då inte marcus körde i alla gropar han hittade, lekte med bromsen eller stod och pickade på magen, han bråkade ju bara med bebben sa han men jag tycker nog han bråkade med mej...

                 
Grönsaker är nog min svaghet när det gäller marknader, ett stånd med massor av olika sorter där man får smaka och prata med försäljaren, det att man vet att man köper av odlarn sånt som är färskt och inte fraktats i en vecka gör att allt är lite extra gott också :) blev majs, paprika, blomkål, broccoli, spetskål och sallad. Skulle nog ha kunnat köpa mycket mer, det är ju faktist ganska bra priser också så man får mycket för en tia och det håller länge eftersom det är färskt men hur länge somhälst håller det ju inte så måste ju sätta gränsen nånstans :p

                 
Från ÅCA köpte vi pommern ost och deras havtornsyoghurt, hemlagad flädersaft hittade vi, peders cider och glögg och smakbyns bröd. 

På ÅCA åt vi glass, deras choklad/brownie glass är ju lika god som ben & jerrys! På dom flesta gårdar hade dom också smakprover på en massa ost, korv, kött, marmelad m.m. 

Nu blir det att titta på körslaget och ta det lugnt, kanske vi måste smaka ennu ikväll på nånting av våra fynd :)

2 kommentarer: