onsdag 4 september 2013

Pengar

Lyssnade just på blondinbellas och pingis pod där dom pratar om civilekonomi och kände igen så mycket på hur jag själv tänker och tänker absolut lyssna på fortsatta avsnitt också för att få idéer och olika synvinklar på ekonomin. Roligt också att dom tar upp dehär om civilekonomi, det är nog inte så många som pratar om pengar, vilket dom också nämnde.

Pengar är nånting vi pratar med marcus om ganska ofta, vart vi skall lägga våra pengar och hur vi skall få ner på utgifterna, i vårt förhållande är det nog han som mer oroar sej över pengar medan jag känner mer att vi har en bra balans på ekonomin och har tillsammans bra löst allt härtills, vi har självklart våra egna konton och bestämmer över våra egna pengar men eftersom jag haft lönedag 15 och marcus 30 varge månad blir det ju så att om ena har dåligt med pengar dagarna före lönen kommer får den andra hjälpa till vilket vi sett som en självklarhet eftersom vi båda har så lika tankegång när det gäller pengar och nog båda gör av med ungefär samma summa till nöjen som shopping (jag mer kläder och sånt och marcus mer till hobbyn) vi har ju ändå sist och slutligen en gemensam ekonomi iomed att vi har gemensamt huslån och största delen av räkningarna gemensamma. Härtills har vi gjort så att marcus betalar lånet och jag restiga räkningar, det brukat sluta ganska jämnt. Maten betalar den som just då tycker att den råkar ha pengar eller helt enkelt den som är i butiken.

Det som jag blev glad att höra i poden var att dom pratade om allas eget ansvar över sin ekonomi, nånting jag tänkt på mycket. T.ex.hur personer med ungefär lika lön får pengarna att räcka så olika långt, en del har aldrig pengar till att göra nånting och en del tycks ha ganska bra livskvalite när det gäller saker som kostar. Sen poängterade dom också att det inte är storleken på inkomsten som har så stor betydelse utan hur man lägger upp sina utgifter och att leva enligt sin egna ekonomi, man får prioritera och välja vad man lägger pengar på.

Sparande tog dom också upp, nånting jag försöker göra så gott det går, tillsammans har vi ett sparkonto som det automatiskt varge månad går en liten summa av båda till, dehär kontot är ett sånt sparkonto som vi inte har direkt tillgång till utan måste gå till banken och prata för att få ut nånting från det vilket gör att dom pengarna som går dit också hålls där, det är skönt att veta att ifall det nångong riktigt skulle krisa har vi en liten summa där, den växer långsamt eftersom vi bara lägger 30€ påman i månaden dit men det har nog blivit ändå lite nu på 2 år som vi sparat, dessutom har vi båda våra egna sparkonton som vi via internetbanken har full tillgång till, själv använder jag det kontot somså då jag fått lön och betalat månadens räkningar ser jag vad som finns kvar på brukskontotoch flyttar över så mycket som möjligt till sparkontot och lämnar en summa på kontot som mål att dehär ska jag klara mej med, sen om jag knte klarar av att hålla den budjeten jag lagt kan jag ju alltid föra över tillbax, vilket jag ibland också får göra men på det viset är det int "domdär överlops" pengarna i slutet av månaden som går till spar, som förmodligen aldrig ändå finns sen. Så det kontot ser jag också som en liten trygghet ifall det kommer oväntade utgifter som måste betalas direkt. Blev riktigt förvånad när dom sa att dom själva gör lika som jag och gav det som ett tips, har ju inte tänkt vidare på att är det ett bra sätt eller inte.

Dehär med räntor och grejer är nånting jag sen igen inte är så bra på.. Lånet har jag väl ganska bra koll på och vet att vi har en väldigt låg ränta men minns inte helt vad den var nånting 1,5 % för tillfället om jag inte minns helt fel, sen lever den ju lite och varge halvår kollas den upp och justerad om jag inte förstått helt fel, där tog vi iallafall som försäkring ett räntetak på 4% som självklart kostade och just nu ser det ju bra ut när det gäller räntor men dethär avtalet gäller till 2018 så känns bra att ha det där, man vet ju aldrig när det händer nånting stort där ute i stora världen så allt svänger och räntorna är skyhöga. Dessutom har vi lånet avtalat så att vi kan justera vad vi betalar i månaden med att gå till banken och disskutera, skulle nån av oss bli av med jobbet eller bli länge sjuka eller vårdlediga eller vad somhälst som sänker inkomsterna kan vi betala mindre på lånet, sålänge vi betalar räntedelen. Sen är ju denhär delen dessutom försäkrad med parskydd och sånt så ingen av oss kan bli kvar med stora skulder ifall den andra skulle dö, tycker iallafall att vi har det ganska bra planerat med allt sånhänt, så vi kan känna oss trygga och tycker att vi tagit ett bra ansvar när det gäller vår ekonomi, självklart finns det alltid nånting man kan förbättra om man tänker efter förra veckan t.ex. Uppdaterade vi våra telefonabonnemang så marcus sparar ca. 5€ i mån och jag över 10€ bara med att uppdatera till nya paket med det som vi för tillfället har användning för, det låter ju inte så mycket men i längden blir det en hel del. Dessutom har vi ju börjat mer och mer veckohandla och blivit duktiga på det, mycket mindre mat som slängs, mycket mindre skräp som godis och sånt blir köpt eftersom det inte varge dag fastnar nånting mellan hyllorna ifrån och då blir det ju självklart mycket billigare. Själv har jag börjat lära mej att bara köpa kläder jag verkligen tycker om och behöver (visst har ja ju mycket mer än vad jag behöver ändå men jag har blivit bättre på det) och köper inte mer "bara föratt det är på rea".

Nu blev det ett jättelångt inlägg och den som orkat läsa hittills får ett stort papegoijmärke! Det jag ville förmedla med dehär inlägget var att vi alla har vårt eget ansvar över våra liv när det gäller vår ekonomi, vi kommer ingenstans med att ta snabblån och leva på andras pengar (statens, föräldrarnas, vems somhälst) Tyvärr finns det så många som inte tar sitt ansvar och på det viset aldrig har möjlighet att komma upp i den livskvaliteten dom flesta strävar efter och nu menar jag inte ett lyxliv med stora hus, sommarstugor, båtar, bilar och dyra resor utan ett självständigt liv där man inte behöver sova dåligt på nätterna föratt man är orolig över att inte ha råd med mat för nästa dag. För sanningen är ju den att i slutändan är det pengarna som styr världen, hoppas ni förstått mej rätt nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar