tisdag 3 september 2013

Oman maan hedelmä

Satt igen en gång idag och funderade över vad jag ska göra... Det brukar ju alltid finnas nånting att städa eller byka eller diska eller nånting men tycker att allt nu är sådär ganska bra i skick, inte nu tipp topp men ändå så att det duger och känns hemtrevligt. Bestämde mej efter att ha legat under täcket och tittat på nettitv helt för länge att jag far och plocka svamp, åkte iväg till mitt ställe men inte en enda svamp såg jag så efter en halv timme gav jag upp och kom hem igen. Tog istället svampkorgen och fyllde den med äpplen och en kippa som jag plockade alla mogna gula plommon i, några dagar så är nog resten också mogna och dessutom dom vanliga plommonen också, är ett bra plommonår iår tydligen. Äpplen finns det också bra av men vi har bara ett litet träd så dehär var typ allt som fanns kvar efter att vi ätit lite nu och då något enstaka äpple.. Borde skaffa ettpar träd till, gärna vihreä kuulas som på svenska kallas för nånting transparant nånting och som nog är mina favoriter :) vet inte vilken sort vi har men kan väl vara kaneläpplen eller nånting, riktigt goda dom också iallafall :) nu måste jag bara bestämma mej för vad jag ska göra av domhär :) saft kanske? De går ju åt iallafall. Sylt skulle jag ju också kunna laga men vi använder så jättelite sylt. Sen funderade jag på hur man torkar frukt? Får nog ta och googla lite vad man kan göra av dom :) nån som annars har tips?

2 kommentarer:

  1. Jag ska laga äppelmos i pr igen. Det vart jättegott ifjol å det går bra att frysa. Skalade bara äpplen å skar dem i småbitar å koka dem mjuka med lite vatten. Hade bara lite lite socker i å sen la jag moset i burkar som jag värmt upp i ugnen. Passar bra till gröt, plättar m.m. =)
    /Sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, äppelmos e ju nog gott å i frysen håller de ju länge så behöver int heller äta de så snabbt :) kanske de blir lite mos också :) har just nu en maija saft på äppel å plommon blandat å koka å laga lite fruktkaka ti frysen :)

      Radera