fredag 28 mars 2014

mat

Dehär med att börja äta riktig mat har vi fått ta några strider med, och kommer få ta ennu många... Gröt och frukt det är gott, allt annat är inte gott... Senaste veckorna har inte ens tisu varit gott.. Så matsunderna har varit en enda strid och skrik session.

 För en vecka sen hittadevi iallafall en ersättning som dög åt herrn, så nu har jag egentligen gett upp amningen eftersom han endå inte är nöjd vid bröstet, det har resulterat i att mjölken också sinat otroligt snabbt, nu finns det tillräckligt så han får några klunkar på natten då han vaknar men inget mer. Egentligen är det skönt faktist, jag får sova utan bh utan att vakna i en blöt pöl, nånting jag saknat efter i ett år snart dessutom är dom ju helt tomma nu, dom ryms in imina vanliga bh:n och ja, luften har lixom gått ur balongerna..

Nu har vi dessutom dragit ner på frukten så han bara får en liten klick på morgonen med gröten och kvällsgröten är ersatt med riktig mat då han nu tar så bra mjölken och sen kan dricka av den så han blir mätt, har inte vågat tidigare då han gått så dåligt upp i vikt så har bara gett dendär gröten då så han nu får i sej nånting men nu börjar jag se ljuset, just nu duger både morot/paslernacka och potatis/blomkål. Nu gäller det bara att få med domdär proteinerna också, dom skall ju börjas ätas vid halvt år, alltså nu.

Just nu känns det iallafall bra dehär med maten, här förra veckoslutet var jag redan jätteorolig då magen nästan gick inåt då han låg, när han sträckte på sej stod revbenen ju riktigt ut, men man kan ju inte tvångsmata ett barn heller, klämmer han ihop käkarna gör han det.. Nu är magen iallafall där när han får i sej mer. Skönt, jag kan pusta ut igen :) Så har han ju alltid varit pigg och glad, så inte har han ju fått för lite heller, men man blir ju lite stressad när rådgivningens viktkurvår börjar peka neråt.

Nån annan som har erfarenhet och tips att ge om barn som är lite kräsna med mat?

2 kommentarer:

  1. Vi har alltid fått kämpa med maten, enda sedan vi började med smakportioner, så jag förstår dig.

    Alvin har alltid varit under sin "normalvikt" just nu ligger han typ 20% under det han borde väga. I början var jag ju orolig när de sa i rådgivningen att han väger för lite men nu bryr jag mej inte mera. Han har alltid varit pigg och rört på sig otroligt mycket och tidigt.

    Alvin är inte ännu heller jätte intresserad av mat, så det skall "lirkas" vid varje måltid. Så det blir att han får leka, rita, läsa vid bordet eller se på datorn. Jag tycker inte om det men det är för att han skall äta överhuvudtaget :/
    Har ni provat med att distrahera med tex. en bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. skönt att höra att de finns andra :) Alvin låter ju helt som Charlie just me att röra sej mycky också. Ja ha försökt distrahera me att typ sjunga eller seja ramsor men man sku ju kunna prova me en bok eller liknande. :)
      Huvusaken e ju nog att barne ser ut att må bra, får dom för lite mat sir man ju nog på dom att dom blir apatiska eller slöa å gnälliga. :) Försöker tänka så, sålänge han e vild mår han bra :)

      Radera