tisdag 11 mars 2014

Hudvård

Huden är nånting jag alltid haft problem med, eller när jag var 6mån lär det ska ha börjat med atopisk hud och allergiska exem av mjölk, ägg och mycky mer. I tonåren var det riktigt illa och använde kortison i ansiktet i mååånga år, när det var som värst var det ett tjockt lager hydrokortison till kvällen och baskräm till kvällen, inte ens alla baskrämer fungerade utan aqualan l blev en sån som passade, var den för oljig blommade allt upp ennu mer och var den för vattning blev jag torr som en, nånting. Nu har jag iallafall ettpar år varit så gott som av med mina exem, skönt! Men självklart känner jag av dedär kortisonanvändningen i ansiktet som att jag tycker att min hud i ansiktet kanske ser lite äldre ut en andras som inte haft problem i samma ålder. Jag har aldrig kunnat använda "vanliga" krämer och har tyckt att det är lite tråkigt att inte kunna ha fina burkar med gott doftande krämer i och varge gång jag fått en sån i present av nån som inte vetat eller tänkt har det harmat lika mycket. Nu har jag iallafall börjat utforska sensitive produkterna eftersom huden är i så bra skick. 

Till kroppen har jag hittat Doves pure and sensitive bodu lotion som suger i sej jättebra och funkar bra.
Till ansiktet hittade jag alldeles nyligen en dag och nattcreme som funkkar bra från nivea. Har använt dom nu i snart en vecka och redan känns huden i ansiktet mycket yngre, elastiskare och mindre torr.

Vet inte om märkena har på senaste tiden börjat satsa mer på påriktigt helt doft och färgfria produkter som endå inte är sådär tråkiga baskrämaktiga eller om det bara är att jag öppnat ögonen mer för dom, hursomhälst är det super att det finns olika alternativ. tror nog inte att någon hud gillar massor av parfym och grejer, speciellt i ansiktet, oberoende om den är känslig eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar