tisdag 7 januari 2014

amningen

Idag är en dag som jag suckar över amningen, det är så konstigt, varannan dag finns det så mycket att det sprutar och varannan får han suga och suga för att få tillräckligt, idag är en dag som han ätit ofta för att få tillräckligt och då har jag nästan lust att ta fram ersättningsflaskan.. Jag vet endå att dagen jag ger mej och ger honom ersättning kommer det bli mer och mer ersättning och mindre amning och lite till vill jag ennu helamma, det är ju så enkelt och billigt! Jag vet ju nog att det bara är en tidsfråga när mjölken inte räcker mer och ersättning går lika bra men endå, egentligen skulle det ju tilome vara skönt att sluta amma och kunna ta ett glas vin till kvällen men men, på nåt sätt vill jag ennu fortsätta.. Hur länge har ni som ammat helammat era barn? Det rekommenderas ju till 6 mån fast man kan börja med riktig mat i smakportioner vid 4 mån, Charlie är ju snart 4 mån nu..

7 kommentarer:

  1. Hej! Jaa vad ska jag nu säga, ammade tills Alvin var 13 månader men från att han var kanske 9 månader amma ja bara på kvällen o natten. Han började få smakportioner vid 4 månader men det är ju så lite (de mesta kom ut tillbaka). När han börja få gröt (5-6mån) då sku jag säga att amningen minskade lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. okey :) men kändes de nångång då att de håller på att ta slut? tänkt om de kan vara när han börjar äta mer å så...

      Radera
    2. Ja va no i något skede, tror de va då han börja äta mera riktig mera, rädd för att de sku ta slut o förskökte få honom att äta oftare så att int mjölkproduktionen sku ta slut men int sluta den de. Han behövde bara lite mindre än tidigare.

      Radera
  2. Ja slutade då Siri var 3 månader å d va no ett riktigt bra val,så skönt att int vara fast hela tiden. Ersättning e no riktigt bra å nu äter hon ju redan både gröt på morgon å kväll å saltig mat ti lunch å middag. Amningen va bra då riktigt i början,men d va no int riki min juttu. Tur att hon flaskan :) Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. joo ersettning e ju nog lika bra :) tycker endå att de e bekvämare att amma, de e bara att ta fram bröste om han blir sur :P men vill heller int hålla på så länge att han hinner få de ti en tröstsak å ja märker att han börjar ha de lite som att man lite kan smacka men mjölken kan man sen spotta ut om man int e hungri... så sku de ju no vara skönt att kunna lämna honom me marcus å ge över nån matning å nån moron åt honom utan att behöva pumpa å sen ha obalans i amningen flera dagar föratt man ha pumpa... men men.. får väl fortsätta lite till åsi hur de går...

      Radera
  3. http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/may/att-dricka-nar-man-ammar-ar-faktiskt-helt-ok-och-man-behover-inga-storre-kunskaper-i-matematik-for-att-inse-det-heller.html

    Här är ett intressant inlägg ang. dricka ett glas vin när man ammar. Jag dricker själv någon gång då och då ett glas vin/en öl trots att jag helammar min 3 månaders plutt och det tycker jag du också ska göra om du har lust, utan att ha dåligt samvete för det ;) bebisen tar iallafall ingen skada av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja kan nog också ta ett glas nångång, men sku vara skönt att int behöva tänka på de desto mere, som nu går ja å funderar att hmm ikväll sku de vara gott me en cider eller ett glas vin ti maten, men ja to ju de förra lördan kanske ja ska hoppa över de nu då denhär att de int blir så mycky... ska ta å läsa dedär :)

      Radera