torsdag 7 november 2013

Snarklådan

Dehär med sovande har jag funderat på mycket... Är själv lite tudelad med hur jag vill, å ena sidan vill jag att han ska sova i egen säng för att jag och marcus skall komma lite närmare varann, när Charlie sover med oss är det jag och Charlie som sover och så marcus på sidan om känns det som och det är ju inte så roligt.. Dessutom vet jag att lär jag inte honom nu att sova i egen säng har jag honom där och snutta på bröstet om nätterna i måånga år vilket säkert blir jobbigt i längden. Å andra sidan är det nånting i mej som sejer att han skall vara där fast i, tror faktist att det är menat från början att barn skallsova med sin mamma, om man tänker på alla djur också så sover ju ungarna med mamman och människan är nog inte annorlunda, nånting finns där i naturen som sejer att barnet skall vara nära, har nu inte barn sovit i mammans säng i alla tider? Känner också själv en viss oro när han inte ligger brevid, måste hela tiden stiga upp och kolla att han andas och har det passligt varmt och att han inte viftat täcket över ansiktet eller sparkat bort täcket, när han ligger brevid kan jag övervaka honom på ett annat sätt. Att jag skulle rulla över honom eller på nåt sätt mosa eller kväva honom ser jag nästan som en omöjlighet, har aldrig hört om någon som mosat sitt barn i sömnen, däremot har jag hört om barn som dött i sin egen säng eller vagn. Marcus däremot är orolig när han sover i vår säng, han har inte dedär instinkten att sova helt stilla när Charlie är i samma säng utan rullar runt som vanligt (så jag har alltid honom på min sida av sängen och inte emellan oss) så han har väl kanske svårt att förstå hur jag sover när han är brevi, han sejer att när han vaknar på nätterna måste han direkt kolla att Charlie andas och att jag inte har bröstet framför hans mun och näsa. Vi brukar ju somna båda två medans jag ammar och då brukar han antingen flytta huvet på mitt bröst och sova så eller så blir han och snuttar men jag är inte orolig att han inte skulle få luft, ser alltid till att lägga honom så att han har fritt bakom huvudet så han själv kan bestämma hur nära han har huvudet och så försöker jag lägga bröstet så det är så "utdraget" som möjligt lixom, om ni förstår? :D

Inatt har jag iallafall bestämt mej på att igen göra ett försök att få honom att sova i sin egen säng, förra försöket var lö-sön natt och det resulterade i att han sov väldigt oroligt och vaknade för att äta jätteofta, fick väl sova själv såndäna halv timmes stumpar, nu tycks han vara lugnare än då iallafall men vi får väl si hur det går :)

känner mej nästan elak när jag lägger honom i sin egna säng... Jag vet ju hur han tycker det är skönt att ligga riktigt nära och små bebbar behöver ju så mycket närhet, fast det får han ju hela dagarna men det känns ändå att jag inte riktigt räcker till att jag alltid skulle kunna ge liiite mer närhet och kärlek, marcus påstår att jag ger så mycket det går att ge men jag vill ju bara att han ska känna sej så trygg och älskad som det bara går! Nu skall nog jag också börja sova och inte ligga och tänka så mycket så jag orkar sjunga och grimasera mycket imorgon igen :)

Det börjar verkligen bara svårt att få bilder på honom så alla bilder är sånhäna suddiga i farten bilder, han hålls värkligen inte stilla, om han inte grimaserar och pratar så hela ansiktet rör sej sprattlar han med både armar och ben :p vi kommer att få jobb bara han börjar röra sej framåt själv!

12 kommentarer:

  1. Vi har Evy att sova i spjälsängen som står i fotändan av sängen. Jag fick inte sova ordentligt före och jag märkte på henne att hon sover bättre i sin egen säng. Det gäller dock bara på natten, på dan vill hon helst vara nära när hon inte sover i vagnen. Hon brukar till å med somna själv i sängen. Ger henne nappen bara några gånger. Hon brukar inte ens gråta.
    Men alla är ju olika. Jag vaknar så fort hon har lite ljud för sig. Hon brukar prata lite i sömnen innan hon vaknar å vill ha mat.

    Kan ni inte lägga spjälsängen bredvid er säng å ta bort ena sidan? Då har du honom nära samtidigt som han sover i sin egen säng.

    /Sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har spjälsängen nu brevi sängen men ca. En meter ifrån.. Den e int sån att man kan ta bort sidan men kanske man sku kunna prova att dra den fast i å ta bort spjälskydde från den sidan, så han kan si att vi e där å ja fast kan sticka in en hand för han e oftast lugn så länge man står breve å paijar hans huve rller bara har handen på honom så han känner att man e där... Måst fundera på dem saken :p

      Radera
  2. De där fundera ja också på då Adéle föddes, hur hon månne sover bäst. Men de blev så att hon bara snurrade och gapade om hon låg i vår säng. Bara amningen och sen så blev jag att flytta henne i sin säng. Där sov hon långa sträckor oftast...så ja steg upp och var helt i panik när hon andades så lugnt och tyst.. De e ju bara så olika med barn, en del behöver mer utrymme och ro medan andra vill och behöver den där kroppskontakten. Jag känner de själv bra så här att Adéle sover i sin säng, då får både jag och A egen ro och sovit bra! Hoppas ni hittar en bra medelväg. Vi har en sådan att Adéle kommer mellan oss på morgonnatten efter 6 om hon int mer tänker sova, där får hon sparka och busa och påta på oss medan vi slumrar. :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tycker att han sover bättre när han e nära, i sängen blir han först å sprattla å vifta när han lite vaknar när man flyttar dit honom, om han int ha somna före e de omöjlit, sen ha vi märkt att han suger snabbare på tutten i sömnen i egen säng, i vår säng brukar han tappa den åmwova vidare men i egen säng hör man nästan ti rumme breve hur han smackar på den före han sen somnar rikit djupt, om han gör de... Inatt lyckades vi få honom bra å sova där no men vi 3ans amning somna ja ju sen... De går bra ennu 12ans amning att int somna (oftast) men sen e de omöjlit...

      Radera
    2. De där att somna e nog så skönt men lite paha:D ja somnar fortfarande ibland. sitter ju och ammar mot vår säng..Låter som om han söker närhet och trygghet av tutten. De ger ju en liten frihet att int han använder ditt bröst som tutt. För tutten får du bort men ditt bröst vet han ju sne att alltid finns.. Tutten ska hon också ha när hon ska sova, men efter amning så behöver hon int fast hon alltid vaknar till när man flyttar henne. Somnar i egen säng efter att en stund sjunga och hoila och svänga sig runt, busa och leka med gosedjuren. De e nog en sån lättnad att bara springa in och paja och bädda in sen svänger hon sig själv på sida och börjar sova. Alltid e de ju int lika lätt när hon e på riktigt bus humör..Som liten måste man vagga och sjunga tills hon somna djupt nästan varannan kväll. jaa d ebara så olika. Kanske nästa barn blir lite mer närhetsberoende.. :)

      Radera
    3. Joo dom sapå sjukhuse å att han tycks ha ganska stort sugbehov, att vissa beebisar behöver suga lite mer för att kunna slappna av men vi e no glada att tutten duger för gärna sku han ju no suga på bröste men ja kan ju int ha honom där helatiden :D dom e väl alla så olika joo, men de e ju skönt att hon kan sova så bra för sej själv! :)

      Radera
  3. Ja har sovi nu båda nätterna me henne i min säng för ja har så illa ti komma upp ur sänga att lyfta henne sen när hon vaknar :/ sku vara lättare om daniel sku vara här o kunna lyfta henne åt mig. Ja kan int säga var hon sover bättre men själv sover ja stel som en pinne när hon e breve, o då sover ja nog int så hemskt bra :P kanske de går bättre att sova tisammans i sängen där hemma som e aningen större :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo de går no bättre hemma :) ja hadd opp skakle å filtar å dynor å grejer så de sku kännas säkert då som ja hadd honom i sjukissängen, sen kom vi på att lägga sångana ihop å ett räcke rullat i skarven så kändes de säkrare :) men ändå va man ju no sjuk i hela kroppen nör man luggi å spänt sej :p sen fortsätter man å spänna sej fast dom int sku sova i samma säng :p

      Radera
    2. Har dom i t familjerum i borgå?

      Radera
    3. Int officiella såna, o de finns bara 2 rum som pappan kan vara me i :/ vi har int ens fråga efter ett sånt när daniel endå har vari på jobb :)

      Radera
    4. Okey :/ ja tyckt att de va skönt att få ha marcsu där helatiden, när man va lite ovan i början så satt ja sen där å amma å hadd varken spytrasa, vattenflaska eller rena amningskupor i närheten så fick han vara springpojke :p

      Radera
    5. Jo nu sku de ha vari helt skönt att ha honom me där hela tiden :) särskilt när de int va sådär hemskt lätt att komma upp från sängen :/

      Radera