torsdag 8 augusti 2013

Rådgivning

Idag var det igen dags för rådgivning. Allt var som det skulle ennu också, eller som vanligt, blodtrycket som vanligt, hb hade stigit till 111 ( jippii, lite högre varje gång), magen hade inte växt sådär jätte mycket typ 1/2 cm men då var det ju också min vanliga rådgivningstant nu igen som kommit från semester och det kan kasta lite beroende på vem som meter och hjärtljuden var starka och bra. Min vikt hade int gått uppåt nånting sen sist men tydligen var det också helt okey. Allt normalt alltså. Frågade om dedär med mjölken och fick som svar ett grattis, de var tydligen jättebra att det kommer redan nu ordentligt och det att det mäst kommer nattetid förklarade hon med att det är då mjölkproduktionen är som aktivast, va de 3-4 tiden på natten så fylls dagens mjölkförråd på och därför kan det bli lite pöligt. Sa också att jag börjat bli lite orolig och gråtig och vi pratade lite om det, hon tyckte det låter ganska normalt när hormonerna flyger och det är så nära nu att bli en total omställning på livet, hon trodde också att det kanske blir starkare föratt vi har familjerna såpass långt borta. Hon tröstade iallafall med att hon är och har alltid varit säker på att vi kommer klara allt hur bra somhälst, hon tyckte att vi tycks vara lugna och balanserade och ha livet i skick så allt ska nog gå bra :) och de vet jag ju nog också, men det var skönt att få höra det av nån helt utomstående. Det var också skönt att få höra att det är okey att vara lite upp och ner i sinnet före en såhär stor livsförändring, jag håller alltså int på att bli tokig :p sådär annars pratade vi lite om hur det kommer bli när bebben är här och vad vi kan vänta oss dom första dygen med bebben, både från våra egna känslomässiga sidor och från bebbens sida, hon sa också att det inte mer är någon panik ifall den skulle födas, allt är utvecklat och dom skulle kunna ta hand om den här på ön, den enda skillnaden skulle vara att den skulle vara lite mindre och kanske lite tröttare första tiden, kanske också behöva lite mer kämpande med ätande men inget allvarligare, så nu föll en till tung sten från ryggsäcken, kanske jag kan börja lite sakta boa här hemma nu och städa och skura lite :)

2 kommentarer:

  1. Jag hade o rådgivningen i går. Och allt var bra där, magen hade lite växt igen så nu far vi mitt i kurven då, så det är bra då. Min vikt hade lite sjunkit, men det var väl inte så farligt då heller, så nu har vikten gått upp i jämt 8 kg från början.

    Jag tala lite av ammningen o när jag har börjat lite o oroa mig att om det inte sen lyckas heller. Sade o att när det inte har kommit än sådär lite "hård" mjölk på brösten nu o då so hon sade då att det behövs inte heller ännu rinna, så det tycks vara lite att allt kan hända men inte samma till alla då. Så prata vi en del o när har börjat vara ganska orolig med ett o annat o, så det tycks väl vara helt normalt då tiden börjar komma närmare o tankerna är nästan bara i livet efter förlossningen.

    Hon tyckte det är bra att man har så stark vilja till ammningen o sade att man får mycket hjälp med det från rådgivningen o så att jag ska inte oroa för mycket. O med allt annat som gäller livet med lillan o så kommer nog att bli klart sen med tiden o att det talar vi sen mycket i rådgivningen när den tiden är här. :)

    Drömde annars om babyn i natt. Det var nog inte vår baby utan Tanjas o jag sku sköta om den. Den sov i bastun i mammalådan o då jag for dit var där två kattor, andra bredvid lådan o andra på babyn inne i lådan, så det var bra tagit om den lillan då :D. Inget hände o jag skulle just börja o mata den med tuttflaskan som mjölken spruta runt golvet när jag vakna. Så låter att jag har trygg känsla med allt just nu! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min rådgivningstant sa att de e vanligare att de int börjar rinna före förlossningen å att de e ganska ovanlit att de rinner sådär mycky endå som de rinner från mej nu redan men att de gör de lättare no sen.

      Konstit hudana drömmar man kan ha :D ja ha vari mycky på ultra om nättena nu, en natt så sa läkarn att vetdu de e nog så att ditt barn har inget kön :D så de e vel de tydligen som ja just nu funderar mäst på, men ja vet ju också att på freda e de ultra å då får vi veta :)

      Radera