onsdag 28 augusti 2013

Grunderna till veckoshema

Nu har vi (eller jag, sen fick marcus godkänna det och seja till vad han ville ändra) gjort ett grundschema för hur vår vardag skall se ut bara bebben är utanför och vi lärt oss vad han vill och när, dehär är iallafall grunden som vi sen kan lägga till grejer i och ändra ifall det kommer några andra planer, men finns det ingen orsak till det ska vi försöka hålla oss till dehär. Tar dehär med mammaledigt till en möjlighet att för en gångs skull ha lite rutin på vardagen vilket varit svårt med skiftesarbete, tar också vara på chansen att få in lite hälsosammare rutiner då dagsrutinerna endå kommer ändras helt och hållet.

Planen är de att på vardagarna är det ju självklart marcus som jobbar och jag som är hemma och tar hand om bebben och hushållet, sen äter vi middag tillsammans, efter det har vi kvällen kvar som jag planerat in lite rutiner i. Veckosluten har jag också planerat in så vi hinner vila upp oss men också umgås både hela familjen och dessutom ennu ha lite egentid.

Måndag: inget inplanerat
Tisdag: marcus träningar på kvällen
Onsdag: tid för mej att gå t.ex. Till gymmet eller på en promenad ensam
Torsdag: inget inplanerat
Fredag: marcus dubbelträning
Lördag: marcus träning på dagen, på kvällen inget inplanerat
Söndag: marcus match på morgonen efter matchen simhallen för mej och efter det veckohandla, på kvällen söndagsmys.

Jag har också tänkt mej att vi på veckorna skall äta hälsosamt och enkelt, typ lådor, soppor och sånt och sen på söndagen kan vi lyxa till det och äta nånting extra och sen dessutom ha söndagsmys framför tv:n med lite chips, karkki eller vad vi nu vill ha. Marcus tyckte att vi nu redan äter ganska hälsosamt men att största skillnaden då skulle vara att vi bara äter skräp på söndagen och det stämmer nog ganska bra.

Blev överraskad över hur lätt vi kom fram till domhär grunderna, båda verksr nöjda och nu behöver vi inte mer oroa oss över hur det blir, dehär med marcus träningar har nog varit lite av ett stressmoment för oss båda men vi fick ganska bra allt och passa, kvällsträningarna på tisdag är så sena att då har nog både jag och bebben slocknat redan och fredagens dubbelträning tar ju tid men hellre att han är borta en gång 3 timmar än 2 gånger 2 timmar, på veckoslutets matcher kommer ju dessutom jag och bebben vara med och heja och på samma gång får jag fara till simhallen och koppla av och träna och kanske marcus och bebben kommer med nån gång och plaska i barnbassängen medans jag svettas :)

De blev ett långt inlägg dehär och ja vet int hur intresserade nån e av mitt planerandre men dehär e ju nånting nytt och intressant för mej att faktist kunna planera in att på t.ex. Onsdag kväll går jag till gymmet. Hur delar ni andra upp er tid när det gäller att hitta tid till både barn, förhållande och egna intressen?

2 kommentarer:

  1. Att veckohandla på söndagen e kanske int så bra, då e ingenting färskt :/
    Annars låter de nog bra att ha nån sorts plan, ni får prova att håller den i verkliga vardagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vi handlar ren nu ofta på sönda, de e no sant att mycky e slut då men man får bara si lite extra på datum å så :)

      Radera