måndag 24 juni 2013

Tänker lyssna på mej själv

Från och med nu tänker jag ennu mer lyssna på mej själv och min kropp. Fick höra efter att barnmorskan sakt att bebben är stor från var och varannan att då ska du inte äta socker, inte frukt heller för det är baaara socker men nu är det såhär att efter att jag blev gravid har jag börjat äta massor med frukt, i medeltal kanske 5 frukter till dagen, ibland mer ibland mindre men när jag fick höra dehär av alla tänkte ja att jaa kanske de e så då så ha nu sen dess kanske ätit 1 eller 2 frukter till dagen och usch så ja ha mått, har ingen balans på hungerkänslan och nu senaste dagarna har tillome morgonillamående visa sej lite och tror faktist att de beror på just de att jag inte lyssnar på vad kroppen vill ha. Idag bunkrade jag iallafall med äppel, päron, nektariner, vindruvor och jordgubbar så kylskåpet bågnar! För ja tänker faktist fortsätta äta min frukt! Bebben får bli stor då ut kommer den nog endå! Och sa man inte förritiden att ett stort barn är ett friskt barn och har barnet blivit stort p.g.a. mitt fruktätande kan det vel inte vara nån fara, annat skulle det vara om jag skulle sitta och äta godis varge dag och få i mej för mycket socker på de viset. Har märkt att många annars också har mycket att seja om hur man gör saker då man är gravid, vad man äter, hur man tänker, vad man skaffar åt beebin, vad man gör. Somom inte alla blivande föräldrar vill göra sitt bästa föratt den lilla nya familjemedlemmen skall ha det bra, men det var inte det jag skulle gå in på och skall inte låta mina bittra gravidhormoner tala för mycket nu. Ville bara seja att jag tänker äta precis så mycket frukt som jag känner för! :)

7 kommentarer:

  1. får man äta jordgubbar när man e gravid? :) ja har tyckt att man int får.. fast sen igen går de fram å tibaka hela tiden me allt va man får o va man int får :D men nyfödda får int äta jordgubbar de vet ja! :D eller så har syrran hört nu när amelia e liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De e så mycky olika va man får å int får men ja har för mej att småbarn kan få illa i magen av jordgubbar att däför får dom int.. Måst googla opp dedär! Annars så ha ja int vari sådär över tarkka me va ja äter, så länge de int e gammalt eller e nån typ mögelost å alkohol såklart sen försöker ja att int äta light produkter för de kan ju int vara bra. I början va ja mer noga men nu äter ja no t.ex. Metvurst ibland..

      Radera
    2. De står att jordgubbar e bra när man e fravid för dom har mycky järn, sen när man ammar ska man vara försikti för dom e både allergiframkallande hos många barn å så kan dom få illa i magen.

      Radera
    3. Okei, kanske de va så då att under graviditeten så e de okei ändå men sen efter födseln så ska man lite undvika :) de e bra att du ändå har lite koll :P

      Radera
    4. jordgubbar får man äta massvis när man e gravid :) i dom finns flera bra vitaminer o järn o saker man behöver! :)

      Radera
  2. Frukt å bär e nog bra att äta under graviditeten fö de innehåller vitaminer å massor annat som både mamman å babyn behöver. Å det socker som finns i dem är inte dåligt så det ökar inte heller vikten. Jag själv har klämt i mig massor av jordgubbar å vattenmelon, som drar ut vätska ur kroppen fö jag är rätt så svullen nu här i vecka 38 :)såhär i värmen. Det som man int får äta kan man ju undvika, sen tycker jag att man själv vet ganska långt vad man vill å ska äta, så Ida du ska int stressa med det. Jag har också ätiti en hel del godis å druckit läsk :) Mums, fast det är dåligt socker, men ingen dör av det :) Jag tror du vet bäst själv!! H din mammas kusin Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo man vet no bäst själv :) man tycker ju att frukt har mer positiva sidor än negativa, ha aldri sitt de som någo ohälsosamt, men man blir ju lite fundersam när folk kommer me sina åsikter :) å lite ohälsosamheter måst man få njuta av å ;p
      Du har int långt kvar du nu :) lycka till me slutspurten! :)

      Radera