lördag 22 juni 2013

Midsommar

Har jättelite bilder från midsommar, det är blommorna i mitt hå och så e de stången jag har bild på men får vel berätta vad vi har sysslat med :) först sov vi lite för länge, sen bar det dusch och fixning och packning av all mat vi skulle ha med. Klo.15 skulle stången resas så vi skyndade dit tills då. Trodde att dom var efter i tidtabellen tills vi frågade ettpar bekanta som berättade att det tar ca. 2-3 timmar att få upp den, stången i storby är en riktigt gammaldags som inte har någon fot utan dras upp med vajrar och starka män föratt sen stödas upp med stockar och stenar i en grop, dehär e ju skälvklart lite svårare än en vanlig med fot och stångkaptenen måste verkligen vara på det säkra att den inte far åt något håll så hela publiken blir mos så därför tar dom cm efter cm upp stången sen när stången var på plats skulle sista kronorna upp och sist skulle ennu vajern loss så då fick den minsta och modigaste i byn klättra upp :p nu var klockan redan nästan 6 men tiden hade ändå fått ganska fort, där fanns ju så många bekanta och så var vi på glass emellanåt och alla skulle ju såklart komma och titta på magen och fråga när det är dags och om där finns en eller flera i den :) sen var det iallafall dags för födelsedags/ midsommar fest, helt breve stången, födelsedagsbarnet hade fixat med partytält och stora grillar så där grillade vi, åt gott, lussnade på musik och lyssnade på postroddeberättelser tills klo. Var 12 och det var dags för en traditionell stångkonjak, då skulle gubbarna sitta i stånggropen och låta konjaksflaskan gå runt. Sen for vi en sväng till kärringsund var det var dans till ett bra band, bebben tyckte nog att hi också skulle dansa för där gick det villt till nästan i takt med musiken. Sen var klo.2 och jag tyckte jag gjort mitt så körde ett lass tillbaks in till byn och for hem och sova, klo.10 på morgonen fick jag hem marcus så festen måste ha fortsatt bra :p med sej hade han en av torpflickorna så bi for alla 3 ner till stranden med filtar och sov ettpar timmar :p sen for jag och marcus till bodegan på lite mat och sen dess har herrn i huset sovit, okey, jag också lite :p en del lär ska fortsätta firandet idag men för oss får det nog bli en lign hemmakväll tror jag :p här är iallafall lite stångbilder och mina fina blommor som vissnade senare på kvällen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar