onsdag 5 juni 2013

Nya saker

Vet inte om en del tycker mina gravid inlägg är lite väl privata ibland men har vel blivit lite yrkesskadad på något sätt och tycker sånhäna saker är naturliga.. Här kommer iallafall en till sån fundering. Igår märkte jag för första gången sådär ordentligt att jag börjar bli en kossa, på kvällen märkte jag att det kom några små doppar vätska (som ja antar var mjölk) ur brösten och när jag sen lite klämde på brösten kom det bara mer, bara droppar så inte lixom något sprut precis men blev lite förvånad. Har egentligen inte ens tänkt på att det skulle börja komma nu redan och vet inte om det brukar göra så?? Ve att det kan börja komma före barnet kommit lite men sen när moderkakan lossnar i förlossningen stiger påriktigt men såhär tidigt?? Är ju i v27 nu. Sen börja jag ju fundera på om denhär mjölken är nånting man borde ta vara på? För har ju hört att dendär första mjölken är viktig för bebben, eller är det så att den fortsätter produceras så länge.. Marcus blev iallafall glad och tyckte att det måste ju betyda att vi inte kommer ha problem med amningen, själv undrar jag om det kan ha någon skillnad om det börjar nu för mjölken skall ju lyckas stiga sen då.. Mycket funderingar :p nån med ett bra svar till mina funderingar?

8 kommentarer:

  1. Joo, det kan läcka :) En morgon vakande jag av att min skjorta var jätte våt och lakanet (hade säkert luggit opassligt och det hade tryckt på bröstet). Minns inte exakt när det började men kanske i vecka 25 ungefär. Jag tror dock inte att den vätska/mjölk som kommer innan förlossning är speciellt näringsrik. Eller int vet man ju aldrig, det är bara vad jag tror :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okey :) så ja e helt normal då :p

      Radera
  2. Så gick det för mej med i ungefär samma veckor, men int att de sku ha runni så mycke att man sku ha behövt börja samla upp, främst om man mycket klämde på bröstet. Tror nog mjölken räcker till för barnet, de produsceras ganska länge den där första mjölken eller iaf under de tre första dagarna då barnet är fött innan de sen blir mer mjölkigt. Normalt nog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää nå int kommer de så mycky ennu åt mej heller.. Men tänkt om de sku öka, fast kanske de hålls såhär då :)

      Radera
  3. Joo helt normalt - men börja inte klämma på dem ! Du vill inte ha igång mjölkproduktionen ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä de vill ja int :D ska låta dom vara ifred :p

      Radera
  4. När vi va på vår förlossningsförberedelse sa barnmorskan där att man int ska börja pumpa den där mjölken för att spara eller någo för att man kan få sammandragningar av de å att de int e så bra.. Så kanske bara bäst att vänta tills bebis föds före du börjar "spara" mjölken på någo sätt :)

    SvaraRadera