måndag 31 augusti 2015

invandring

Oftast handlar bloggen om min vardag och familj men nu tänkte jag ta upp nånting som dagligen får mej att bli upprörd, hur väldigt många uttrycker sej om invandringen. åsikten jag stör mej på är att dom ska hålla sej borta från "vårt" land, sådär kortfattat.

Jag förstår tanken som många har, flyktingarna/invandrarna kommer från krisländer, dom har varit med om jättehemska saker som vi inte ens kan tänka oss, dom har från små varit med om våld av alla olika slag så jaa, dom har en helt anan syn på livet vilket gör att det blir kulturkrockar. Jag tycker absolut inte att det är okey att dom kommer hit och är brottsliga men jag kan förstå varför, dom vet inte om annat. Den tanken har jag svårare att förstå att landet borde ta hand om sina egna först, i finland har vi det så fruktansvärt bra, vi blir nog omhändertagna, man kan alltid få mer men vi har det faktist bra, vi alla får mat på bordet och tak över huvet om vi vill.

Det jag skulle villa att alla som är imot att ta emot flyktingar skulle göra är att bara föreställa sej själv och sin familj, att det skulle bli krig där ni bor och den enda chansen ni har att möjligtvis överleva, enda chansen att era familjemedlemmar inte skulle bli misshandlade och använda till godo är att fly från det land ni alltid sett som ert land. Skulle ni inte då villa bli välkomna till ett tryggare land, där ni inte skulle behöva vara rädda om er och era käraste liv?

Sen är jag inte alls så insatt i dethär med hur mycket stöd dom som kommer hit får, men jag tror faktist det överdrivs ganska rejält, självklart kan dom inte ha en inkomst på 3000€ + bostad, det sejer ju förnuftet att inte är möjligt, dom får nog kämpa med att ha mat på bordet här också.

Istället för att jaga iväg dom och vara arg på invandringen borde man sätta energin på att se till att dom kommer in i samhället, att dom får lära sej språket, jobba för sina pengar och bygga upp ett tryggt liv här, lära dom tillit. Jag kanske är blåögd men jag tror att med att visa respekt och få dom att känna sej trygga skulle också brottsligheten hos invandrare minska.

Dehär är min tanke om det hela sådär kort, jag kanske som sakt är blåögd, men bara tanken av att själv vara i deras situation gör att dethär blir min åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar