fredag 12 december 2014

10 tips till goda bullar.

Alla som tycker om att baka bulla har säkert sina små knep. I början tyckte jag att bulla var lite jobbigt att baka, men bakade det ibland föratt jag har ett bullamonster till kar, såsmåningom blev det endå roligare och roligare och nu är jag i det stadiet att jag vill prova på hur dom blir ENNU bättre.

Tänkte dela med mej några tips till riktigt goda saftiga bullar.

1. Bullarna skall ALLTID bakas på helmjölk och riktigt smör, inga lätta kompromisser gokänns!

2. Jäsning, det lärde jag mej här en tid sen, en lång jästid förhöjer smakerna, alltså smakar bullarna mer och bättre om degen i lugn och ro och länge får jäsa. Dagens deg gjorde jag vid lunch och ikväll tänker jag baka ut den. När man jäser den länge behöver den dessutom inte vara så varmt, kalljäsning vill jag endå inte kalla det då jag har den i rumstemperatur.

3. Jäsningstips nr.2, slarva inte med att låta bullan jäsa ennu en till gång på plåten ca.1/2 timme.

4. Smöret skall hälst knådas i som rumsvarmt, alltså inte smält, då blir bullan saftigare. (dehär brukar ja dock missa oftast, kom nu ihåg att ta ut dedär smöre i god tid lixom)

5. Fyller du bullarna, snåla inte med fyllningen, det är ju faktist den som ger dendär extra saftigheten och det goda.

6. Våga prova dej fram med olika fyllningar och kör inte alltid på vanliga kanelbullar. T.ex. vaniljkräm, olika sylter, bär, mandelmassa, nötter m.m. blir också jättegott.

7. Ha i ett ägg i smäten, då blir bullarna mörare.

8. Arbeta degen varsamt, knåda den med att töja och vika på den.

9. Dehär vet säkert alla men, ju mindre mjöl desto saftigare bulla, degen skall nästan inte lossa från kanterna då du lägger i smöret, då blir det som bäst.

10. Och sist men inte minst, för guds skull, gölm inte välsigna degen!

Dagens saffransdeg som börjat jäsa lite. Brukar strö på lite mjöl till sist före den får sin välsignelse, vet inte egentligen varför ens.

Några riktigt goda knutar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar