lördag 11 juli 2015

Planering

Planera som jag alltid ska göra funderar jag dagarna i ända på tiden på bb, jag som borde ha lärt mej att när det gäller förlossning och nyfödda finns det ingenting som heter planera, eller visst kan man ju planera men det går knappast enligt planerna. Någon förlossningsplan tänker jag int ens skriva denhär gången.

Det jag nu kommit fram till är iallafall att jag inte kommer åka in på kvällen före som i "normala" fall utan kommer komma överens om att jag kommer tidigt på morgonen istället, det är tydligen nånting man kan komma överens om skillt, på dehär vise blir de nog naturligast för charlie och jag tror också att jag sover bättre hemma i egen säng. Efter förlossningen är det iallafall här så att man blir 6 dygn på bb efter snitt men vid förra rådgivningsbesöket disskuterade vi lite sånhänt och hon sa att dom tvingar ingen vara så länge. Mår jag som förra gången är jag nog redo att åka hem efter 3 dagar, så länge behövde jag ta smärtsprutorna förra gången och det känns som en ganska bra gräns, vila och ta det lugnt kan jag göra hemma bättre än där som det springer läkare och skötare och städerskor stup i kvarten och maten är som den är på ett sjukhus just då som man borde få i sej bra med näring så mjölken stiger bra, sen vet man ju inte om jag mår lika bra denhär gången och babyn vet jag ju inte heller, kommer den direkt suga lika bra som charlie? Gulsot? Håller värmen? Andra komplikationer? Det finns ju så mycket som kan göra att man måste bli lite extra länge men hoppas verkligen på att få komma hem så fort som möjligt och inte behöva vara ifrån charlie så många nätter, nog föratt han ju också får sova i familjerummet men tror endå det är bättre att han sover hemma med marcus.

Lånade en bok som heter syskon som verkar vara riktigt bra, nu gäller det bara att hitta energi för att läsa den. Skummade lite snabbt igenom lite och till min lättnad stod det om dehär med känslorna över om man kommer kunna älska nästa barn lika mycket. Enligt boken är det en positiv känsla som betyder att man har ett starkt känsloliv och redan kan ta i beakt sig själv, det äldre barnet och det kommande barnet i sitt känsloliv och också att det betyder att man knytit ann väldigt bra till det första barnet. Så nu är jag ennu lite mer lugn i det och litar på mina känslor till 100%. Hoppas på att det ska stå lite också om hur man ska göra vid en sånhärn åldersskillnad föratt alla ska komma så lindrigt undan som möjligt, för tillfället visar charlie lite tudelade känslor för babysen, dom senaste dagarna har jag märkt att han mer tagit till sej dehär med babysen han leker väldigt mycket med sina dockor, men det är oftast ganska hårdhänta lekar som t.ex. Att lägga dom på babyfilten och ligga och sen komma i full fart med plastomopon och ropa babyyys aktaaa och köra rakt över, alternativt att bära dom från en fot och lite dunka i väggen där emellan, magen har han iallafall nu senaste dagarna undersökt och tyckt att den är stor och gett pussar och attakerat med lite väl hårda kramar men endå kramar, idag ploclkade han också en blomma åt babyn som han försökte peta in i min napa så helt klart förstår han ju att babyn är där inne då.. Mamis har han också blivit, han som egentligen aldrig haft nån skillnad på mamma eller pappa ska nu ha mamma till allt. Så både lite avundsjuka redan nu kan jag ana, ett vaktande blir de iallafall så han int hittar på för mycky farlit bus!

Viken lång text de blev nu.. Nu ska jag borsta tänderna och så i säng! Gonatt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar