tisdag 7 juli 2015

ekonomi

Så var det dags igen att börja fundera över inkomster och utgifter och den faderullan nu när inkomsterna igen sjunker, en del nu men drastiskt sen när föräldraledigheten är slut.

Har försökt mej på en in och ut lista igen men det är ju inte så lätt, någo exakta tal är svåra att få då vissa räkningar kommer var tredje mån eller 2 gånger i året, eller kastar mycket som elen som kastar sesongsvis väldigt mycket.

Det kan jag konstatera redan nu att vi lärt oss nånting på domhär 2 senaste åren, eller fått ner kostnader iallafall, förra gången då före charlies föräldraledighet gjorde jag ju samma sak och då blev det en ganska så exakt budget, nu blir vi en hel del på + varge mån om jag då bara har dom nödvändiga sakerna på ut listan, eller mer och mindre nödvändiga men inget onödigt shoppande eller ute ätande. Det som gör stor skillnad och drar ner utgifterna med sådär 400-500€ är ju marcus arbetsresor och i och med arbetsbyte blev det ju nån 100 mer i inkomster också, men det har vi ju nog märkt att känns i plånboken också, skönt!

En positiv överraskning, eller nog visste jag ju om det men inte att det skulle vara så stor skillnad är barnbidragen på åland, vi kommer som 2 barns föräldrar få ca.50€ mer för att vi bor här än om vi skulle bo på fastlandet, och visst kommer den lappen kännas bra speciellt under vårdledighetstiden. ca.250€ i mån blir det för 2 barn, ca.310€ blir ju vårdpengen efter skatt så skralt kommer det ju vara men det är ju ett eget val att vara hemma vårdledig, just nu funderar jag mycket över hur länge jag skall vara hemma, igår konstaterade vi iallafall att vi får se hurdant barnet är, trivs det bäst hemma och vi klarar det ekonomiskt kan jag bra tänka mej att vara hemma iallafall tills barnet fyllt 2, är det lika socialt som charlie vill jag ju såklart inte ta dagistiden av barnet. Vi får helt enkelt se.

Tycker iallafall det är helt roligt att göra in och ut listor och se hur allt stämmer ihop, man gör ju av med det som kommer in på sätt eller annat endå och lär sej lixom balansen så det går ihop i slutet av månaden men att få allt svart på vitt är lite roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar