söndag 26 juli 2015

dagen och gravidstatus

Idag blev vi ju för oss själva här igen som sakt, dagen började med sovmorgon för marcus så när det var dagsvila dags sov vi alla en stund, på eftermiddagen blev det en tur till svampskogen som blev mer till blåbärsskogen.

Charlie hittade en grop som han for i gömman i, en ny rolig grej, att gömma sej, under filtar och i klädskåp och bakom gardiner, så är det jätteroligt när man ropar och undrar att var är charlie.

Blåbär fanns det massor och våra 2 små ämbar på tillsammans kanske 2 liter blev snabbt fulla, svamp var det sämre av och först när vi var tillbax till bilen hittade marcus kantareller ca. en meter från bildörren.. typiskt, vi fick iallafall en kantarellsmörgås påmann till maten. Att plocka blåbär i domhär veckorna är kanske inte det smidigaste men det gick faktist riktigt bra, blöt i baken efter att alltid hitta ett bra ställe och sätta sej ner för att plocka blev jag ju men vad gör det. :)

Sådär annars magmässigt mår jag riktigt konstigt bra, höften känner jag knappt av, ryggen känns t.ex. vid dammsugning det klarar jag inte av mer än något rum i taget men annars ingen värk, sammandragningar tror jag jag har men inga som känns som förra gången då jag riktigt hamnade stanna till ofta då dom kom så dom reagerar jag nu int destomer på lite bara att det kan spänna till i nedre delen av magen ibland, sovandet börjar bli ganska ytligt då alla ställningar känns fel och jag hamnar stup i kvarten vända mej då nånting domnar eller nån nerv kommer ikläm, det är väl det största problemet just nu, babyn tycks komma högre och högre upp och är inte i närheten av fixering den som låg så lågt ner där i ett skede redan men det lär ska vara bara bra då det är lättare att plocka ut den då den inte är så lågt. Alltså allt är ju bara bra sådär med tanke på omständigheterna, nu vet vi att snittet blir antingen 11 eller 13 augusti och vi kommer önska den 13 eftersom det passar bättre för mamma att komma hit då, på torsdag får vi veta det slutliga datumet. BB väskan är så gått som färdigpackad idag, bättre att ha den klar ifall att nog för att det känns att det inte är påväg att komma igång nånting ennu på flera månader typ! Ska se ifall jag imorgon hinner visa vad som finns i väskan denhär gången.
Här hemma är allt så gått som klart, lite kläder borde väl köpas ennu men väntar tills vi vet vilken färg det ska köpas i, sängen borde också flyttas, bäddas och bottnet höjas men det känns inte som nån panik, har på känn att den endå kommer bli ganska oanvänd.
Lite på 2 veckor har vi kvar nu och visst börjar nerverna vara lite på spänn redan och känslorna väldigt på ytan, kan bara tänka mej dendär natten före det är dags, på någovis börjar jag känna att det skulle vara skönare att inte veta så mycket när och hur, härtills har det kännts mer skönt att veta och kunna planera, men nu är det ju som det är och det finns lixom inte andra alternativ. Själva snittet känns för mej som ett säkert sätt att föda på både när det gäller mej och babyn det är mer dedär som jag från förra gången inte har så mycket minne av som känns spänt, domdär "småsakerna" som kanyl, kateter, spinalbedövning som ju faktist är helt smärtfritt om man gemför med förlossningssmärtan.
Nåja, no ska jag väl överleva det! :P
Största redslan just nu är väl att det endå fast det inte finns täcken på det ska starta tidigare och vi inte hittar nån som kan se efter charlie på så kort varsel och jag hamnar åka in ensam och inte kunna ha marcus där med som stöd och att han skall missa ett så stort ögonblick och att charlie under tiden jag är borta på bb ska känna sej övergiven av mej.
Sådär annars känns det skönt att snart igen kunna röra sej som vanligt och vara smidigare, januari har jag som start för när jag tänker börja träna mer regelbundet och på det viset komma i form igen, före det har jag lovat mej själv att ta tag i maten ordentligt och lättare träning i form av promenader och kanske något simhallsbesök i mån av möjlighet när det gäller både familjen och läkningen av såret.

Där var nu en del av dagens tankar, tankarna far runt så förskräckligt just nu att svårt att få ner nånting vettigt men rensade lixom lite och tog upp det som kändes vettigast :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar