söndag 2 november 2014

socker, proteiner, E ämnen, gifer och en hel djungel

Dehär med mat är ju en enda stor djungel.. man tror man äter bra mat och så släpps det en bomb som sejer att det ska du absolut inte äta då får du canser och högt blodtryck och blir fet och så dör du. Förr i tiden var det ju så enkelt, du åt vad du fick tag på. Tror endå att en måtta med allt är en bra prinsip.

Efter att charlie börjat äta vår mat har jag försökt börja tänka lite extra på dehär. har en sån kost åt honom som innebär så lite Eämnen och tillsatser och såna "onödiga" saker som möjligt alltså mat så långt från grunden som tiden och plånboken och orken bara ger möjlighet till, t.ex. marinerat kött köper vi inte alls, med undantag på kycklinglåren dom köper vi ennu marinerade med det skulle vi nog kunna sluta med också, som fett använder jag oftast olivolja, margarin har jag typ helt slutat med. Egentligen är jag inte så insatt i allt dehär men gör så gått jag kan utan att det blir till en överdrift, måtta med det också men försöker endå lägga lite energi på det.

När det gäller socker är vi inte så noga men då han får det vill jag gärna att det ska vara hembakat och inga muffinssar som håller 2 år i skåpet, en hembakad bulla tar nog ingen skada av. Saft har han smakat på min hemgjorda saft 2-3 gåner kanske och som sylt på gröten får han av pilttis frukstpureer. Tyckte tandläkarn sa ganska bra med att socker är okey men inte som i vardagen.

Är faktist lite orolig över dagismaten sen när den tiden kommer.. Här försöker man hemma laga "ren" mat och så vet jag ju hur mycket halvfaktikat det används där då vi äter samma mat på jobbet.. :/

Nu har Charlie vaknat så nu får jag lägga punkt. Trävlig fortsatt söndag kväll till er alla! :)

Höna, grönsaker, nudlar och grynost var dagens mat, nudlar älskar han, grynost också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar