onsdag 30 november 2016

matbudjet

Har skrivit tidigare om matbudjet, när charlie var nyfödd om jag inte minns fel. ( borde förresten läsa hur jag tänkte då och hur den såg ut då) Hat gått med i en facebookgrupp som heter billig mat för fattiga, i hopp om recept så billig mat. Där är det mycky prat om månads och veckobudjet och det har fått mej att fundera,  många skriver om hur dom har en månads matbudjet på 1500kr, alltså lite mer än 150€ och jag kan bara int få det att gå ihop, nå så e de ju såna som får ut me att dom äter ett halft paket nudlar å räknar de som en måltid så visst... men ja undrar hur mycky de går i månaden för en 4 pers familj som äter alla behövliga mål moron, lunch, midda, kvälls + 2 mellamnål?

Har inte räknat vad vad vi ligger på exakt nu men det är nog 700-800€ i mån, känns massor, mer än min månadsinkomst med barnbidrag medräknat. Då räknar jag ju med kattmat, tvättmedel, shampoo, blöjor och sånt.

Såhär snabbt när jag räknat vad pengarna far till förstår jag inte hur man får ner den så drastiskt.
Snabbt räknat går det åt åt oss per månad

150€ protein (kött då mäst, korv, fisk förståss ibland)
50€ mjölk
35€ blöjor
40€ smör, ost, skinka, allt pålägg
15€ bär
70€ övriga mjölkprodukter som yoghurt, grynost, fil, grädde
40€ kattmat
50€ frukt
50€ hygien, shampo, balsam, tvål,tandkräm..
80€ Grönsaker och rotfrukter har jag ingen aning egentligen men ungefär
10€ gröt, mysli
15€ ägg
10€ vessa/hushållspapper
15€ bröd
30€ "veckoslutsmysmat"

Här har vi 765€ så helt ute å cyklar me va de går till vad i mån är ja ju int, här till behöver de ju fyllas på me kryddor, mjöl såna torra basvaror å så såklart annat som behövs ti en komplett maträtt som tomatpure, krossade tomater...

Har försökt fundera va ja sku kunna göra föratt få ner kostnadena, vill int dra ner på frukt å grönt för de e de barnen äter bäst, kött handlar ja bara av de billigare sortena, försöker hålla mej på 4e/måltid när de gäller kött ti veckoslute kan ja sen köpa någo för kanske 8€ måltid, sir efter erbjudanden och korta datum, fryser vid behov, gör allt från grunden, gör större satser, en gång i veckan en billig dag med typ spenatplättar och ägg till middag.

Nu e ja lite nyfiken! Hur tänker ni kring pengar ti mat? Hur mycky går de åt? Känner ni att ni tänker efter vad ni handlar å va de kostar? Tips ti att dra ner på kostnader?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar