måndag 21 november 2016

ur en 3 årings mun

Alltså 3års åldern måste ju bara vara av dom härligaste åldrar! Sejer iåförsej såom alla åldrar märker jag.. men det är ju bara så härligt att följa med utvecklingen och allt nytt dom lär sej, charlie är ju dessutom en sån filosof som funderar och frågar, fick idag feedback från dagis om att han är ett sånt barn som man inte kan skynda på, han gör det han skall göra när han tänkt klart och är redo för det innan det är det ingen idee.

Iallafall, märker att han mer och mer funderar på kroppar, han har alltid varit väldigt intresserad och undrat mycky varför en del har snopp och andra snippa, försökt helt enkelt förklara, eller så enkelt man nu kan förklara, att flickor har snippor och pojkar snoppar. Dehär med att det kommer mjölk från mammors tisur men inte pappors har också varit en stor funderare och han har också funderat över om han kan amma.

Nu, säkert mycket i och med träningen har han också börjat lite komma in på annat märker jag, han vill gärna ha stora muskler och frågar vid matbordet att "får man stora muskler av dehär mamma?" eller "blir man stark om man äter dehär?" Han vill ju också lära sej att göra nya saker med kroppen och njuter verkligen av rörelsen, dansa t.ex. är nånting han älskar!
vet inte om jag sitter och övertänker när de gäller uppfostran när det gäller dehär, mitt mål är ju att dom båda ska få en sund syn över sina kroppar, hålla igång en frisk kropp men också acceptera att det finns olika kroppar. Det finns smala, tjocka, långa, korta, muskulösa, päron, äpplen och raka och alla är vi lika värda, värdet ligger inte i formen, däremot tror ju jag att alla mår bättre i en bättre form, att förklara sånhänt har jag ennu inte gett mej in på, men vet att det närsomhälst kommer också dom frågorna och då behöver jag vara redo att ge dom rätta svaren då det är sååå viktigt, hur stor del av människornas dåliga mående eller mobbning handlar inte om just kroppen och dens utseende?

Avslutar med nånting lite roligt, som jag absolut inte kunde förstå vad han menade men såg ut att riktigt fundera och så kom han allvarligt med meningen "mamma du e heeelt som en annan mamma när du e nakupelle", dehär alltså närjag på lördag skulle i duschen, både jag och marcus bara såg på varann och visste int hur vi skulle vara :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar