onsdag 9 september 2015

bärsele

Nu har vi invigit bärselen med Alissa! Med Charlie använde jag ju baby björnen en hel del men fick jättesjuk rygg snabbt med den så tyckte inte värst mycky om den. Hade redan då denhär trikoo sjalen men var osäker med knytningen, tänk om jag knyter fel och han faller ut?! Nåja, som med det mästa är jag inte lika orolig och mycket säkrare på mej själv nu med andra barnet så nu har jag faktist gett den en chans och den är ju super speciellt såhär för en riktigt liten! Knytningen lärde jag mej med att en gång knyta den med hjälp av youtube och hon ligger jättestadigt där och trivs bra. Alissa har precis som Charlie nu blivit en famnbaby, om hon inte sover riktigt djupt vill hon ha närhet så bärsjalens tighta påse passar perfekt!
Idag hade jag henne där närmare 2 timmar då jag gjorde en stooor sats kållåda (jepp, bästa amningsmaten, halloo sovande hjärceller) och det kändes inte alls i ryggen, däremot rann svetten på både mej och henne då den värmer ganska bra. Den ska iallafall få komma i mer användning! Kommer ha med den på båten istället för vagnen när vi åker till borgå nu i september, jag kommer åka 2 veckor före dopet med barnen så bärsjalen känns som ett bra sätt att ha med både henne och Charlie och ha händerna någorlunda fria endå.


Dagis gick förresten bra idag igen och man lär int ska märka heller att han varit borta, han är som hemma som vanligt! :) Skönt att höra! Däremot har nog alla där lite svårt att förstå honom då språken just nu är väldigt blandade, han pratar fullständiga 3 ords meningar på båda språken, men ibland är det ju faktist båda språken helt blandat lekamaan å ätamaan är 2 finsk/svenska ord han har, nånting han helatiden sejer är också "kuka se on", ofta helt på skämt pekar på mej eller marcus å frågar kuka se on... Charlie är iallafall glad över att vara tibax på dagis och blev lite besviken då jag sa att han inte imorgon ska ti dagis utan att det kommer kompisar hit istället (babyträff). Nu ska jag lyfta rumpan och baka nånting till morgondagens babyträff, blir nog en riktigt traditionell enkel kärleksmums, det är ju mums!

1 kommentar:

  1. De är nog bästa uppfinningen! har int själv ännu tagi fram den men kommer nog behövas. Hon e sån mamis. ingen annan duger, sku helst sova på mig helatiden. nå 9 månader ha hon ju vari fast så de är väl en chock :D Å kiva att de ha starta så där bra hos er också med dagis, de underlättar nog myky att de är en positiv upplevelse att åka dit och mamma med gott samvete kan vara med babyn. :)

    SvaraRadera