lördag 5 oktober 2013

Smälter

Vet nu känslan av att smälta vid amning, för det känns faktist somom man sku smälta... Viktnedgången med 1 kilo till dagen fortstätter och nu är det 3 kilo till startvikten, mot slutet av graviditeten gick jag upp nästan 1 kilo i veckan så alltsomallt gick jag upp 16kg, nu är då 13kg borta. Känns nog i kroppen att det går fort, känner mej ganska kraftlös men det är nog troligen också för att jag inte ennu är van med dygnsrytmen, från att ha sovit ca. 12 timmars nätter till att sova max 3 timmar i sträck är ju en liten omställning, men de krävs väl några veckor att bli van. 

Det som ingen heller sakt åt mej när det gäller amning är att när man ammar utsöndras nån slags hormon som lugnar så när jag sitter och ammar måste jag ibland riktigt konsentrera mej och typ läsa texten från tv:n eller nånting för att hållas vaken, ibland har jag nog slumrat till också men blir ganska snabbt väckt av en bestämd kar som sejer "mamma jag tappa tisun hjälp mej". 

Sådär annars ska ja int klaga på nätterna, nu när han ennu får medicin blir det ju lite sent att ta natt då han fått medicin klo.23 sen ska det ätas och bytas blöja och mysas före han kan somna och då är klo. Redan 1, som tur har jag inga problem att somna och somnar direkt som han ligger i baljan, nästa väckning är klo.3 och då är han vaken och äter, ska ha blöjan bytt och tillsist mysa lite på mammas bröst för att somna där, dehär brukar ta ca.1 1/2 timme, nästa väckning är klo. 6-7 tiden och då är det samma rumba sen sover han tills medicindags 10-11 tiden. Denhär rytmen har han nu haft sen vi märkt att han fått nån slags rytm och fast det inte blir så många sovrimmar per natt är han ju så nöjd då han är vaken att det känns helt okey ändå, det är ju såhär småbarn sover :)

Har försökt sova lite på dagen istället då han sover men då får jag dåligt samvete när marcus har fixat på här hemma och jag bara sover, fast han sejer att det är klart att jag ska sova på dagarna när jag vakar på nätterna, själv skulle han nog inte vakna på natten fast en bomb skulle slå ner men det är väl bra det för det är ju ändå tisu han vill ha på natten, i början gjorde vi så att jag ammade och sen böt marcus blöja men det känns bättre att jag som redan vaknat fixar allt då, jag får ju inte mera sömn bara föratt marcus också skulle vakna.

Oij oij såna långa texter de blir helatiden, men det är så mycket nytt som jag vill få till ord. :)

2 kommentarer:

  1. Amning e skönt! jag har nog skrivit i mina inlägg om endorfinerna/hormonerna som utsöndras och man blir helt lama och trött! ;) ;) Fortfarande då jag ammar om natten så brukar jag slumra till och vaknar när Ade somnat och släppt bröstet och huvudet börjar falla bakåt!! herregud va ja ibland blir rädd!
    va kiva att du har tid och intresse och ork att skriva. tycker själv ja har massor känslor som ja sku vila ha uppskrivet men känns som tiden int räcker till att sitta och skriva... skönt att han sover så du också får vilat och sysslat med ditt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa ja ha ju no läst dina inlägg men kanske de int då kändes så aktuellt att ja sku ha tänkt på de närmare :) men de e ju no jätte mysit att amma :) kan hända att sen när vi kommer hem påriktit så hinner ja int mer så mycky.. Nu myser vi bara när bi e hemma å så när han sover bloggar ja lite å sover lite själv ibland.. Men när vi kommer hem börjar väl den tiktiga vardagen :)

      Radera