måndag 21 oktober 2013

Ärr

Skrev igår ett inlägg om ärr men vet inte vart det försvann.. :( iallafall...

Är jätte imponerad över hur dom kan sy ihop ett stort sår utan att det blir några större märken. Snittet som snart är en månad gammalt ser redan så jätte bra ut, det har nu läkt såpass att det inte är öppet nånstans och ser nu ut som ett svagt sträck bara, förut var det ganska blått och lite svullet och knöligt men nu har det också gått ner, egentligen är det ända som är kvar somom någon skulle ha ritat ett sträck med en bläckpenna.
Dom syr snitten inifrån så man har heller inga stygn som lämnar märken efter sej.

Första gången då i duschen när barnmorskan visade snittet med en spegel blev jag nog lite chockad över hur stort det var och barnmorskan sa att det kommer bli det finaste födelsemärket man kan ha och det kan jag nog nu också tycka nu, dessutom är det så lågt ner att ingen som ser mej med byxor på kan se det. Inte ens i bikini synns det så att ärret skulle bli synligt är jag inte mer alls orolig över.

Det jag däremot börjat oroa mej sådär lite över är dehär med hur det blir med kommande förlossningar, just nu tänker vi nog båda att 3 barn skulle vara ganska passligt och det brukar ju nog gå bra att förlösa 3 barn med kejsarsnitt men det blir ju större risker för varge gång, dessutom är det ju så individuellt, har hört om en som fött 7 barn med kejsarsnitt medan det redan var lite kritiskt med tredje för mamma. Tycker ju att det borde ha gått framåt och blir mindre ärrvävmad nu när dom börjat sy innanför, eller någon större orsak än det kosmetiska måste det ju ha att sy på det viset. Får ta upp dethär med läkaren på eftergranskningen om hur allt funkar, undrar också lite över hur fort man får bli gravid pånytt, såret måste väl läka ganska länge tycker man före magen igen får börja töja på sej, vi har ju inte tänkt skaffa till direkt men vi vill ändå att det inte ska vara så långt emellan barnen.

Nånting jag tycker känns nästan lite jobbigt nu är att börja fundera på preventivmedel och att jag snart kommer få tillbax mensen, bådadera känner jag bara suck över... Det har varit så simpelt under graviditeten, ingenting sånt har man behövt tänka över, nu måste vi bestämma oss över preventlivmedel tills eftergranskningen... Har funderat på spiral men stämmer det att det tar jättesjukt att lägga dit den och ta bort? Och hjälper den för mensvärk också? Någon som har bra erfarenhet av nånting man inte behöver komma ihåg (som piller) och som man kan ha då en viss tid (inte som kapsel som sen kan vandra i kroppen och försvinna och så måste man sen ha den i 3 eller 5 eller hur många år det nu är)?


4 kommentarer:

  1. Hej ! Nu är det inte ärret det beror på utan livmoderns tjocklek ! Är livmodern tunn så då är det inte bra med flera graviditeter pgr av att livmodern kan brista ! Det där kommer du få reda på under eftergranskningen då ser man hur din livmoder ser ut om den är tunn eller normal .. Så har jag förstått det iaf .. Ärret har ingen betydelse och inte heller om dom syr stygnen inifrån ! De där med spiral gör inte så int o sätta in och inte ta ut heller .. Men säger bara utifrån mina egna erfarenheter .. Nu har jag svarat på lite av dina funderingar med mina egna tankar :) just det de där med hur tätt man skall skaffa barn efter ett kejsarsnitt säger dom att det ska gå minst 1år.. Föder man vaginalt så kan du bli gravid direkt fast när ungen är ute :P .. Men du skall absolut fråga din läkare de här på efterkontrollen dom är ju experter på det här ;) det är inte jag ! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollar som då me ultra eller hur kan dom kolla dedär me livmoderns tjocklek?

      Radera
    2. Ja jag antar att dom gör det :) men som sagt bara o fråga läkaren allt du undrar över ! Jag har en kompis som har fått ett barn och efter det var hennes livmoder för tunn för att kunna vänta ett till barn .. Men sen vet jag än annan som har varit gravid 5 ggr utan att livmodern blivit för tunn trots 5 snitt

      Radera
    3. De lär ju vara så olika joo.. Sen e de någo me ärrvävnaden no att de blir svårare att skära upp för varge gång. För de får ju int ta för länge. Måst fråga läkarn va allt de rikit finns :)

      Radera