tisdag 30 juli 2013

Äh..

Ungefär samtidigt som jag fick av läkaren ett "du måste ta det jätte lugnt" fick jag ett enormt boande behov, kan de komma mer opassande? Nåja, ser man på hur här hemma ser ut förstår man, att sitta och titta på dehär kaoset dagarna i ända utan att få göra nånting åt saken tar på psyket ibland. Dessutom tycks inte marcus riktigt förstå mitt behov av att ha allt i ordning tills bebben kommer fast han förstår allt annat hur det känns för mej konstigt bra, nåå nånstans måste det väl lite skära ihop sej ibland annars sku de väl vara konstigt. Igår hjälpte han iallafall att städa vardagsrummet, eller det var nu egentligen bara att damsuga medans jag vek filtarna som nu redan är i skruttor på soffan :p sen borde det nog torkas damm också men det glömmer jag bort hela tiden, idag sen då fick jag nästan ångest när jag på kvällen steg in i sovrummet så det fick en rejäl storstädning. 2 timmar tog det men nu är t.o.m min pysselhörna omordnad så jag igen kanske skulle få inspiration till att sy eller nånting :) kändes nog i kroppen dedär städande och efteråt hade jag jättedåligt samvete.. Försökte ju ta det lugnt och stressen över att det är kaos får igång sammandragningarna nästan lika mycket som det att jag då sakta gör nånting åt saken så kanske det då bara var bra att göra det, nu känner jag mej mycket mer avkopplad och ligger i nytvättade lakan i ett städigt väldoftande sovrum och känner hur bebben simmar där inne :) kanske jag får göra så att jag tar ett rum i dagen, har ju hela dagarna på mej så borde väl gå bra, då får jag vila emellan och sen igen göra nånting smått. Borde ju ta ca. 1 vecka att få hela huset oppstädat då, sen är det igen dags att börja från början men har ju inte annat än tid nu så :p skulle vara skönt att få allt faktist i ordning och allt skräp som gamla lister och sånt nånstans ut tills bebben är här så vi sen kan koncentrera oss bara på att lära känna den nya familjemedlemmen. Nåå, nu ska de väl bli bra, domhär hormonerna är inte så roliga bara ibland som sätter snurr på alla tankar :p ska bli riktigt skönt att slippa dom när bebben kommer!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja hade också sjukledigt en månad innan min mammaledighet började för jag hade så paha foglossning att jag inte kunde gå eller stå ordentligt. Jag låg mest i sängen då och jag vet att det är tråkigt och att man nästan klättrar upp längs väggarna, men det finns en orsak att man får sjukledigt och då är det bra att ta det lungt. All städning är inte ett måste och jag tycker att man kan be sin sambo att hjälpa med det. Så gjorde i alla fall jag och det var inget problem för honom, för det är ändå bara tillfälligt.

    Efter förlossningen märkte jag först hur opp å ner hormonbalansen egentligen är. Ena stunden är jag hur glad som helst å andra stunden så gråter jag för att katten åker ner ti lande me mamma å pappa. Så det tar nog en tid innan kroppen har återställt det. Fast det är nog lite bättre redan nu 3:dje veckan.

    H Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo visst får marcus göra mer nu när int ja kan. Men känns dumt att låta honom ta hand om precis allt i ett stort hus å gården å allt å dessutom jobba. Ha ju vari sjukledi nu 2 mån.. Får bara såndäna ryck att nu skall dedär göras och då skall det faktist göras NU och inte om en timme eller i morgon, så då har jag inte riktigt tålamod till att vänta på hjälpen... Har nog fått be om hjälp av marcus att komma upp från golvet ettpar gånger då jag bara skulle fixa lite och just foglossningen sa nää int ska du komma upp härifrån int :P men ja e no mycky försiktigare nu när ja vet att de faktist hänger på att den lilla ska få en så bra start som möjlit i live å int behöva komma tidigare :)

      De e vel alla amningshormoner som kommet sen :P om de finns såna...

      Radera
  2. Ja vet att d känns helt dumt att låta den andra sköta allt, men ibland så måst d bara vara så. Ja fick no själv sådär dåligt samvete ne Joni gjorde allt en tid, men en annan gång så betalar det sig tillbaka. Å joo ja e själv en sån person som ska ha allt gjort genast, men ja fick no ge mig till sist ne ja hade så ont att ja int kund göra någå. Nu me lill tjejen här så hinner man int heller få allt gjort genast utan då bestämmer hon tidtabellen :) Å ja måst säga att ja ha själv blivi lite slapp me allt hushållsarbete så d får gärna vänta :) Men d e bra att du tar d försiktigare å du ska vila dig nu ne du kan å samla krafter till babyn för d behövs en hel del. D e nog helt härligt me baby, men ovanare än man sku tro :)Hoppas allt går bra för dig nu ända tills babyn e där :) Vi hörs igen här på bloggen!

    //Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa de e vel bara att vänja sej :)

      Radera