onsdag 5 februari 2014

Funderingar

Före man fick barn tycker jag att alla bara pratade om hur jobbigt det är med barn, "när man får barn kan man inte göra nånting mer" "dom bara skriker och kakkar" "dom första månaderna är man typ i koma" "småbarnsföräldrar är alltid trötta och får inte sova" och "det är så mycket jobb med barn". Man trodde ju att det skulle vara så men de är ju inte alls så det är! Visst är det ju jobb och ett dygnet runt ansvar men jobbigt är det ju inte på nåt vis!
Nu när man umgåtts och pratat mycket med andra med småbarn har man ju fått inse att 99% av alla barn är ju faktist glada och nöjda och beter sej bra. Sen ser man ju säkert med en annan förståelse om nån är lite trött och gnällig nu när man själv har barn, man vet att det kan finnas såna stunder som ingenting riktigt är bra men man vet också att det går över sabbt.
Att man inte skulle kunna göra nånting mer när man fått barn är ju också helt konstigt sakt, jag tycker faktist inte att jag gått miste om nånting, det finns ingenting jag funderat att dedär skulle jag villa göra men detkan jag ju inte för jag har barn. Vissa saker kan man ju inte plötsligt spontant komma på att man ska göra om det typ är kväll eller så men med nån dags förvarning brukar det lösa sej bra.
Tycker faktist man får mycket mycket mer ut av att vara förälder än vad man såkallat går miste om. Dessutom får man en massa nya bekantskaper och nya hobbyn. Har tilome konstaterat att ha hund skulle vara MYCKET mer jobb än att ha barn.

Nu blev det råddigt så nu får jag nog lägga punkt. Men ni förstod säkert min point, att jag trodde det skulle vara mer jobbigt men det var helt tvärt om!

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet :) det beror väl säkert mest på vad man har gjort före man har skaffat barn. Om man är jätte aktiv och knappt är hemma utan håller på med olika hobbyn, är ute mycket, sportar, reser osv, så då förstår ja att man kan tänka så där att man int kan göra lika mycke med barn :) eller så tänker jag! Jag vill ha barn, men först sen när jag har gjort allt sånt ja vill hinna med före jag börjar skaffa familj :) jag vill som sagt resa ännu och kanske då bo utomlands i några månader. O när ja menar resa så menar ja just mera backpacking, resa runt omkring, int bo på fina hotell bara o sånt :) o sen e ja ju ännu jätte mycket för det där festande :P o att sporta, göra spontana grejer fast mitt i natten o sånt :P de e intressant att jämföra våra liv när vi lever så olika! :D o just när ja förstår dej o vet att ja kommer att tänka liknande sen när jag är i de där livsskede, men jag vet också att jag är inte där på en lång tid ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå nu e de väl lite hurdana drömmar man har så också, ja som så länge ja kan minnas haft som "mål" att ha familj å barn å bara vänta på att live sir ut så att vi har fasta jobb å ett hem som passar barn å så så för mej kanske de int på de vise ha avri så svårt som för nån som int har såna drömmar. Sen beror de ju på hur man lägger upp allt, ja har ju turen att vi kan komma överens om tiden så att båda får göra va den vill, de e många som undrar va ja tycker om att marcus e 5 gånger i veckan på isen men int har ja någo imot de sålänge han ger mej tiden att träna å göra va ja vill imellan å, så de blir jämnt :) Så vi ha ju lyckats jättebra så att de intens känns som någo kompromisser föratt få göra helt va vi själva vill, vill marcus fara ut e ja hemma men då vet han att vill ja fara ut så får han vara hemma, om de int då e någo speciellt som båda vill vara me om så får man då försöka få barnvakt, fast vi har svårare me den biten när int familjena e här men de e nu int så ofta sånt heller.. ja sku igen int kunna tänka mej att vänta tills ja e typ 30 tills ja sku börja skaffa barn, ja bara sir i huve hur varge år procenten växer av risken att de blir svårare att få barn å att barne blir sjukt, sen så återhämtar man ju sej själv så myky snabbare när man e ung.. De e no ganska jännä joo i denhär åldern hur olika allas liv sir ut, några år sen va vi alla i samma ålder i ganska samma skede av live å mittiallt e alla helt på olika ställen i live.. :/

      Radera
    2. Jag hade faktiskt också jätte länge den där drömmen om att ha familj, hus o jobb o ja har faktiskt den drömmen fortfarande men den har bara flyttats framåt :) Jag trodde jag ville ha barn som ung, men nu känner jag mig int alls redo ännu för jag har så mycket jag vill göra ännu före! Jag vill nog också ha barn före jag är 30, men jag vill int ta stress med någonting. Jag hinner nog :) Och om de e menat så händer de! Man kan ju få sjuka barn också fast man sku vara ung, så ingenting kan man egentligen räkna helt 100% på.

      Jag tycker ni har fått de o funka bra! Speciellt när ni int har familjerna där, för om ni sku bo nära dom så sku ni säkert "tvingas" gå ut mera för alla sku vilja vara barnvakt åt söta Charlie :D

      Radera
    3. Nä int ska man håsa om man int längtar efter barn :) men man ska int vänta om man längtar men tror att "live tar slut", de e de ja menar :) å allti finns de ju risker men ja så nånstans npgo diagram me procenten för missfallsrisk å de for så brant oppåt för varge år så man ble ju rikit rädd :s
      joo sku vi bo i Borgå sku vi no helatin hamna göra någo bara vi :p

      Radera