fredag 6 februari 2015

runebergare

Idag har vi bakat runebergstårtår med charlie, eller runebergsmuffins är väl kanske det rättare ordet. Charlie har faktist börjat tycka om att baka, att få smaka på olika saker och ha en egen slev :)

Jag har mina egna små knep när jag bakar runebergstårtår och med dom små knepen har jag faktist fått den föredetta runebergstårt icke ätaren marcus att tycka om dom! :) Dom får absolut inte vara torra och rommen skall inte snålas på.

Jag använder mej av kinuskikissas recept men tillsätter en skvätt rom redan i degen eftersom det är svårt att doppa då dom är i formar och saftiga blir dom endå. Gjorde en dubbelsats och lite på 1/2 dl rom slank i.

För att få dom saftiga rakt igenom tar jag ut dom när domprecis är lite degiga imitten, sritsar direkt in hallonsylt i mitten och låter svalna. Resultatet blir en degblandad hallonsyltsröra som sen fuktar resten av bakelsen när den får stå till nästa dag.

Denhär sylten envänder jag, perfekt att spritsa i direkt från burken!

Nästa steg blir glasyr, vet att många lägger först sylt och sen glasyr men jag tycker att man såhär får enklare ett finare resultat.

Sen är det bara att fylla ringen med mera hallonsylt och äta! Som sakt blir dom godare och saftigare om dom får stå en till två dagar men saftiga är dom nog endå!

Så nu kan alla sluta gnälla över dom torra tårtårna och laga åt sej saftiga goda runebergstårtår! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar