måndag 13 oktober 2014

Ladda batterierna

Idag efter middagen beslöt jag mej för att ta en sväng i svampskogen, just nu ska ju ingenting gå som det ska så kom nästan inte iväg då bilen vägrade starta, den enda framåtgående vi har just nu, imorgon får vi hoppligen tillbax den andra, iallafall fick igång den sen egfter att jag tryckte gasen i botten samtidigt som jag vred på nyckeln, hoppas på att det typ är akkun som är slut. Kom iallafall tillslut iväg och väl inne i skogen tog det inte många minuter förren trattisarna tittade fram, iår är det helt tygligt ett svampår för oij vad de fanns trattisar!

Snart börjar jakten så bäst att gräva fram den orange mössan! Är nog lite rädd att sen under jakten fara iväg ut i skogen så där brukar min svampplockning sluta, men den skyddar ju mot älgflugor också som nu väl int lär ska finnas på åland men bara för att de ska vara mössa när man plockar svamp då annars.

Tänk om man var så liten att man kunde ta skydd under en trattis då det börjar regna?

Hittade nånting stort och gult som lyste under riset, en (eller 5) bortglömd kantis.

Tyckte svamparna var ovanligt mycky i gömman iår, kikade man under ett granris hittade jag ofta stora knippen.

Slutresultatet efter ca.45 min i skogen, efter rensning kanske 6 liter? Riktigt nöjd! Bara marcus kommer hem blir det svampsmörgås!

Trattisarna är nog ennu min favoritsyssla i skogen, kanske föratt dom är en så enkel fångst men märket också att varge år blir det roligare att ta med svampboken och se om man skulle hitta andra svampar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar