torsdag 22 oktober 2015

kalsförberedelser

Dopet/2 års kalaset var det ju en hel del att planera till men jag hade ju 2 hela veckor på mej i Borgå före så det var ingen panik. +-70 gäster hade vi, nu har jag inte räknat exakt, blev kanske endå 65 tillslut då några blev borta i sista minut. En hel del fanns alltså att planera för att få allt och löpa smidigt.

Vad som skulle serveras var egentligen bestämt redan före jagåkte iväg och resten planerades så gott som på veckan före. Nycklarna till lokalen fick vi redan på torsdag kväll så då kunde vi redan börja fixa med bord och stolar, sen var det där vi höll hus hela fredag och lördag, jag och alissa hela tiden och så turvis av många hjälpsamma, Marcus och guföräldrarna kunde ju komma först på lördag förmiddag så jag var tacksam att andra kunde hjälpa, annars skulle det nog inte ha gått.

Kalaset hölls på munkbyborg, min "hemmalokal", alltså lokalen i min barndomshemmaby, eller vad man ska seja, i lokalen jag varit på mina första discon och dansat mina första tryckare i :P

För att få en kall lokal hemtrevlig och varm krävs ju en hel del och med vår budget som löd så billigt som möjligt försökte jag få till det så enkelt som möjligt. Använde mej av många lyktor som jag lånat av mamma och så blommor, engångs vita dukar och servetter som bordsbekoration.

Själva dopseremonin hölls i aulan, vi hade byggt upp som kyrkbänkar och så "altare" var de runda borde som sen fick dopskål, blommor och ljus på sej. stolarna fick man sen ta med sej till bordena.

Salen på fredag morgon, nästan klart dekorerad men lite som fattas.

Dekorationerna jag satsat mäst på var blommorna på borden. Köpte efterrättsskålar som jag tänkte att går bra att använda till det dom är menade till efteråt och såndänt blomstyrox som jag stack in olika färgers rosor och små vita blommor i, till slut snurra jag runt såndänt trassel för att få dedär sista finslipe på dom.
(Jesssis bild den första och mammas den andra på bordsblommorna)

De var rolit att laga dom och det var flera som undrade om vi beställt dom från blombutik så måst seja att jag var riktigt nöjd med dom!

Till serveringsbordet blev det en stor rund vas med dom överblivna blommorna i, vasen fyllde jag med sellofan så blommorna sku få lite mer stöd och inte hänga längs med kanterna då det inte var så många blommor kvar.

Från lokalen lånade vi ljuslyktor till borden, sku knappast ha blivi såna om ja själv sku ha valt men man tager vad man haver och int stack dom nu endå ut för mycky fast dedär gula int nu rikit va våra färger.

Lyktor hadd vi lite här och där, denhär köpt ja faktist hem ti oss men resten var mammas, denhär fick dessutom av trasslet ennu i sej så de blev lite mer och synnas.

Det största praktiska jobbet var bakandet, är lite skadad på det viset att jag kan inte bjuda på köpt, dehär var nästan lite på gränsen :D hembakt är ju så mycket godare och framförallt billigare!
Som tur hjälpte mamma med mycket så sist och slutligen kom jag ganska lätt undan. Torsdag och fredag var bakdagar och då bakade jag dopkakorna i form av bäriga ostkakor, charlies sjörövar pätkiskaka (som blev min favorit, ska försöka komma ihåg att blogga reseptet), pätkismuffins och hallonmuffins och mamma bakade blåbärspaj och bulla och så hjälptes jag filip och mamma åt med morotskakorna. Temat var ljusrött på maten förutom då charies kaka. Det färdiga som bjöds på var karelska piroger, kex, skummkarkkir. Jaa och så hade pappa gjort äggsmör till pirogerna.
(jessis foton)
På borden hade vi färdigt popkorn så medan gästerna väntade på att vi klätt om Alissa och tagit lite bilder med guföräldrar och präst kunde dom iallafall knapra lite på dom.

För det mästa hade jag vuxet sällskap i lokalen men då vi blev ensamma med alissa fick hon ligga på sitt skötunderlägg och titta när jag bakade och bra gick det också.

I lokalen finns ett stort kök så det var bekvämt att baka allt där på plats. 

I något skede fick jag lite tråkigt då jag hamna vänta på att pappa körde och hämtade nånting jag glömt så passade på att knäppa en väldigt vacker selfie!

Fredag och lördag förmiddag fick charlie vara med famo och det var nog det bästa beslutet, annars sku de int ha blivi mycky gjort! Att fixa allt i en nyfödds takt var tillräckligt, sku vi ha haft ennu en 2 årings behov att ta i beaktan sku de ha bromsa farten ganska rejält.

Under kalaset hade min pappas brors fru erbjudit sej att sköta serveringen så det behövde inte vi tänka på när kalaset väl var igång vilket nog är ett måste att man har nån som ansvarar för den delen, sen ryckte vi ju alla in lite här och där om vi mäsrkte att nånting behöver göras såklart.

Varge gång man planerar ett större kalas lär man sej nånting och jag brukar också fundera efteråt att vad ska jag tänka på nästa gång. Snart kan jag nog kalla mej professionell festfixare då det blivit en hel del att ordna redan men de e ju sånhänt ja tycker är så roligt! Sku ja bara känna att de sku kunna vara lönsamt och finnas efterfrågan sku jag nog göra karriersbyte och bli festfixare! :P

Punkterna jag nu lagt på minne till nästa gång:

Utse nån som ser efter barnen, om inte alla så iallafall våra, då vi försökte hinna umgås med alla gäster blev nog charlie lite på ingens ansvar.

Maten, än en gång blev det mycky över men vi fick allt utdelat så det gick ju nog åt i slutändan men man skulle sparas från mycky jobb om man int sku baka så mycky för mycky.

Ett lyckat kalas blev det iallafall! Roligt att samla alla på samma ställe fast det ju nog int blir så mycky umgåtts med alla, ett snabbt varv genom alla bord hann jag gå med alissa men är glad att jag hann iallafall det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar