torsdag 1 oktober 2015

det blir bara värre

Nu måste jag bara igen öppna mej om flyktingkrisen.

Blir så otroligt irriterad och förundrad över hur många det finns bara bland mina facebook "vänner" som är så otroligt blinda, som inte ser längre än en rubrik, snappar upp det och bestämmer sej för att alla flyktingar kan åka hem för dom är så kräsna eller våldsamma eller vad dom nu tycker att dom är just i den stunden. Det konstiga dessutom är att majoriteten av domhär själva levt eller lever på socialen = dom bidrar inte mer än flyktingarna i finlands välmående när det gäller skatter. Försöker seja till mej själv när jag läser alla rasistiska statusar, rubriker och kommentarer att stackars människor som kläcker ur sej såndänt, synd är det ju om dom som är så befriade från medkänsla och vett i allmenhet att dom inte kan se längre än sin egen näsa. I samma sekund som jag tänker det slår tanken mej över att nu är det ju sorgligt att så många i vårt land är så kalla och dumma. Nästan så man inte vill kalla sej för finländare.

Jag kan också nästan slå vad om att står finland nån dag i den situationen att här inte är säkert att leva är det just domhär medkänslolösa som står och flåsar vid gränsen först av alla, medan den delen av befolkningen som nu ställer upp för dom som kommer också då ställer upp för landet för just nu tycks ju deras störta bekymmer vara vad du får men inte jag och den inställningen kommer inte endras då heller. Folket börjar annars också vara väldigt "snålt", tror vi har haft det för bra för länge, blivit bortskämda och det kommer nog straffa oss ennu nån dag.

Tror mångas agerande beror på rädsla, rädsla för det okända, okänd kututr, okänt språk, okända bakgrunder, rädsla för förändring, tror också att vi alla har den rädslan inom oss men tror att vi är tvugna till att stöta bort den rädslan. Igen kan veta hur det kommer se ut i europa i framtiden men jag kan iallafall känna att har jag varit en bra medmänniska kan jag gå med gått samvete, jag har gjort min del, det enda just jag kan göra. Jag kan inte se till att alla beter sej som dom enligt mej borde men jag har åtminståne gjort vad jag kan för att skapa fred mellan dom olika kulturerna.

Nu tror jag och hoppas att jag inte har rasistiska läsare, men sku där finnas nån som är rädd för domhär människorna som flyr för sitt liv ber ja er, ta mod till er att välkomna istället! Dom som kommer hit är förmodligen ennu räddare än vad ni är och möter man med hat och våld är det just det man får tillbax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar