lördag 16 maj 2015

plantloppis

Idag var vi på ett roligt och lite annorlunda evenemang nämligen plantloppis, trägårdsmänniskor som kan dehär med skott och sånt som säljer det dom har fått extra i trädgården eller förodlat lite mycket av och så får såna som inte vill betala sej fattiga i trädgårdsbutiker köpa för ett bra pris.

Det var faktist ett lyckat evenemang enligt mej, många hade tydligen hittat dit och fast det inte var jätte många försäljare fanns det mycket att välja på och vi blev nöjda med våra fynd, fick en hel del för 20 lappen, 4 st pelargoner och 4 st perenner rättare sagt, ångrar såhär i efterhand att jag inte köpte några majsplantor också, sku ha varit roligt att prova, men kanske nästa år.

Riktigt "vanliga" pelargoner till verandan, tänkte faktist försöka sätta lite kärlek på dom och få dom och överleva vintern med att övervintra dom, det får vara ett mål för mej nu!

2st hängpelargoner hittade jag också, dom ska bli röda, hoppas bara dom växer till sej så dom tar upp amplarna.

Perennerna är i jorden men dom är så små ennu så orkar inte ens börja visa dom, kanske när dom vuxit till sej lite men "bruster hjärta" och någo låga blåa saker blev det. :)


Till en "riktig" trägårdsbutik var vi också, lökarna i trappans krukor började se lite trötta ut så grävde ner dom i marken och istället fick där komma tagetes, violer och nejlikor, tyckte färgkombinationen blev jättefin i kontrast till huset! :) Min morsdagsvinranka köpte vi också en sort vid namn vanessa, mörka kärnfria druvor som vi hoppligtvis skall få äta i augusti-september, den kom jag int på att ta nån bild på men det ser ut som en död pinne med några små knoppar på, hoppas på att den ska växa till sej snabbt och se lite mer levande ut men med tanke på att det är en klättrare skall den väl växa med fjong! :)

Hoppas att vi i sommar skall få gården riktigt fin och färgglad, varge år blir det bättre men det tar sin tid att lära sej och hinna få gjort allt man vill. Imorgon skall vi vara hemma hela dagen och då blir det nog att fortsätta ute på gården, en planteringslåda ska iallafall byggas och vedarbete har vi så det svämmar över, gräsmattan borde också få en omgång med gräsklipparen efter att vi idag trimmat och krattat (jooo den hade blivi lite för lång). Medan marcus fixar med veden skall nog jag och charlie troligen pyssla med annat smått städande på gården, om vi nu är i skick för det, har kännt mej febrig och näsan har runnit i ett hela dagen, huvuvärken (som jag haft redan en vecka i sträck) ger sej int trots att jag provat ta panadol och synen är suddig, sku jag int ha kunnat ta blodtrycket på jobbet och fått svaret 100/50 sku jag nog åka in för att kolla att ja int har havandeskapsförgiftning, men med det blodtrycket är det nog bara nån flunssa eller pollenallergin som spökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar