fredag 25 april 2014

egen vs. köpt ?

Kan inte bestämma mej.. Ibörjan lagade jag själv maten åt Charlie, den vägrade han äta så vi böt till färdigmat vilken nu äts med god aptit. Nu när ätandet annars går bra har jag börjat gå över till egen igen, vilken inte sjunker ner bra men nu får man ju i honom den tillslut.. Sen läste jag denhär artikeln och började fundera, det jag inte vetat är att råvarårna vi köper i butiken innehåller så mycket mer bekämpningsmedel än dom i burkarna att dom inte sulle duga till burkmaten, sen får små barn tydligen inte äta för mycket protein eftersom inte njurarna håller det så man borde räkna ut noga hur mycket kött man blandar i och annars också att alla näringsämnen blir rätt. Då började jag fundera att kanske domhär burkarna endå är bättre? En överraskning för mej när jagbörjade köpa burkarna och kollade vad dom innehåller är det ju verkligen inget onödigt i dom t.ex. i en morotsburk vilken var den första jag köpte innehöll morot, vatten och rapsolja, det var allt.

Den stora frågan är alltså köpt eller hemlagat?

3 kommentarer:

  1. Ja laga föst egen mat, sen blev ja lat å orka int laga så då åt hon burkmat, nu har ja burkmat om vi far nånstans eller om hon snabbt sku måsta få mat, annars har ja lite i frysen :) I o för sig håller egen mat att ta slut så då blir de burkmat igen tills ja orkar laga mera ;) så ja turas lite helt enkelt :) vet ju int vilket som e bättre, men no kanske de e helt bra att dom får egen lagad mat också me tanke på att dom i någo skede ska övergå ti familjens vanliga mat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. dedär låter som rikit fiffit, lite så har vi no nu också, så ha ja blanda hälften å hälften också när han int tycker om min mat när ja int fick kötte helt slätt utan de ble lite grynit..

      Radera
    2. Ja laga tidigare all mat mosit med mixern, tilåme kötte, men fisst blir de lite grynit... :) Nu förtiden använder ja mig av en gammaldags potatismosare lixom, en sån som man för hand mosar :P Mosar all mat någolunda litet å sen om de blir "klimpar" så e de ju bara bra eftersom att fröken ska lära sig tugga :)

      Radera