måndag 16 december 2013

Må bra januari

Januari är ju en såndän månad som gymmena är överfulla, varannan går på diet och det kryllar av facebookstatusar om vita månader eller tipaton tammikuu. Tänkte göra min egna variant av det efter att ha fått inspiration från en gammal iForm tidning.

Nämligen, jag har skrivit en liten sak som jag vet att är bra för mej själv på varge dag, det handlar om små saker som kan ge lite mer energi och välmående. Jag var noga med att välja saker jag själv vill hinna med så det inte blir någon pakkopulla och jag tänker att neeej måst ja nu göra dedär. På samma gång var en kriterie att det skall vara nånting hälsosamt som är bra för kropp och själ. Vissa saker kan komma fler gånger och vissa bara en gång, lite beroende på vad det är. Tänkte försöka uppdatera er också här på bloggen om vad jag gjort varge dag.

Lade upp så att varge vecka har en dag motion, en mat och en skönhet. Som exempel till mat kan det stå gör en fruktsallad eller prova på ett nytt hälsosamt recept, på motion har jag varge söndag min simhallsdag, en långpromenad i veckan och dom 2 sista veckorna har jag också lagt in hemmajumppa, i skönhet har jag t.ex. gör en hårmask eller fixa naglarna.

Sen har jag sånt som jag ska försöka uppnå varge dag, som jag nog annars också borde fast det inte är januari nämligen dricka minst 2L helt bara rent vatten till dagen, äta rikligt med protein och mer grönsaker. Dessutom ska jag försöka dricka mycket te, det har blivit så mycket söt glögg nu att te blir nog bättre.

Tror dethär blir riktigt bra, jag som brukar vara lite deppig just i januari, det är så mörkt, julen är förbi och det känns somatt man inte har nånting att vänta på, när man var liten väntade man ju på födelsedagen i februari men den är nu inte så speciell mer den heller.. I 2 år har vi åkt på våren/vintern nånstans på resa så jag haft det att vänta på men det blir nog ingen resa i år men kanske dehär sku hjälpa mej att komma igenom januari med näsan i vädret och ett leende på läpparna :)


Sku ju kunna utmana er läsare att göre en egen variant åt er! Det skall alltså inte vara några måsten med mål att gå ner x antal kilo eller sånt utan sånt ni vet att ni bara mår bra av med det enda målet att ni skall må bra av att göra det, inga krav.

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé! Tänker definitivt prova på de :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kiva! de passar ju bra såhär när man e hemma å så kanske man hinner bättre å :)

      Radera