söndag 21 juni 2015

trägård

Nu ska ni äntligen få ett trägårdsinlägg! Som jag sakt förut har vi ganska många större och mindre projekt i trägården dehär året men hela tiden börjar den kännas mer och mer som vår trägård. Att fixa med trägården tar ju sån eeevi tid och det tar aldrig slut, på samma gång som jag tycker det är roligt och kan lätt glömma bort mej där i flera timmar.


Vi får väl börja nånstans och då väljer jag "bakgården". Pallkragarna är nya för iår, jag har inget intresse för någo stort trägårdsland att stå på knä i så då känns domhär som ett bra altervnativ och så får vi utöka under åren tills vi är nöjda med mängden, 2 sånhäna små e lixom lite lite. Lite sallad, lök, morötter, ringblommor och dill finns det i domhär. 


Längs med staketet och diket har vi lite olika buskar, rosor, syrener och pilhäck, en blandning av mycky som endå funkar ganska bra, under dom borde vi iallafall få en markväv och täcka med stenar eller kanske nån täckbark för att få det snyggt och att bukarna orkar bättre och vildvinet som spritt sej inte tar över så mycket.

Matsalsväggens vildvin rensade jag i våras ganska rått bara allt bort, såhär långt har dom härtills tagit igen sej och gissar på att det nog inte tar många veckor så är dom över hela sidan igen.

Under vildvinet växer på ena sidan blommor och på andra sidan olika örter som jag inte har så stor koll på vad det är men dom passar bra i marinader.

I mitten är rabarbern som iår igen är stor och fin, borde bara börja göra lite mer av den nu före den blir för stor! Charlie visade stålt "rabarber skala".

På terassen hade jag tänkt mej massor av stora krukor med massor av gott i, nå så massor blev de int och änsålänge finns det inget gott i heller, känns somom allt är lite sent iår när det varit så kallt och regningt. Under trappan tog vi bort ritilän så det nu är Charlies lilla krypin, meningen var att han har ett ställe för sina uteleksaker och visst åker dom vel lite ut och in men oftast är dom ju nog utspridda runt hela gården, bra endå med ett ställe dom hör hemma på.



Vinrankan som såg så död ut har börjat skjuta ut skott, ska bli spännande att se om det blir någo druvor i höst.

På trappan finns paprika, chili och busktomat, små ynkliga plantor som nu först börjat få lite sprutt då värmen kommit men månne dom int ennu ska hinna ta sej. Ritilän från under trappan satt jag där nu som en "tillfällig" lösning ifall dom behöver stöd senare.

En tomatplanta och gurka och squach, dom också ganska ynkliga ennu.

Lupinerna blommar för fullt,  det är nog en av mina favoritsommarblommor, så mäktiga och ståtliga.

I en ampel har jag planterat luktärter, dom är ju klättrare egentligen men det blir säkert snyggt att ha dom som "hängare" istället.

Synns dåligt där under men dahliaknölarnalyckades jag på tredje försöket övervintra, i höst blommar där stora röda blommor.

Så kommer vi till inne och utanför lusthuset.

Jordgubbarna vi planterade i vår har tagit sej riktigt bra och har riktigt med både blommor och kart. I balkongslådorna har jag sått bönor och släpärter som börjat komma upp lite.

På vedbackan har marcus lite jobb, bara jag blir ledig och  inte behöver spara ryggen till jobbet ska jag nog hjälpa att rada lite :)

Charlie hjälper också flitigt till att såga, han fick en egen motorsåg av famo och den har varit uppskattad, alltid ska den med ut.

Perennen är också lite sen som allt annat men snart ska det nog bli andra färger än bara grönt där också, förgetmigejen blommar ju förresten, så lite blått har vi faktist där :P



På den gamla brunnen planterade jag en stor kruka med sommarblommor, blev riktigt lyckat tycker jag.

På saltvattenbrunnen står gräslöken som har så fina knoppar, sku kunna ha massor me gräslök överallt bara för att den är så fin! :)

Inne i lusthuset mera chili och paprika.

Och mera busktomater som dom också först nu börjat växa till sej mer. basilika är planterat med tomaterna här, läste att dom trivs ihop och att om dom växer ihop ger dom bättre smak åt varann. För övrigt ser det lika ut som förra året i lusthuset, nån till dyna till soffan kanske men det är det.

Så kommer vi till framsidan av huset. När jag kommer hem till någon som har blommor vid dörren får jag genast en såndän hemträvlig känsla så försöker alltid ha nån slags blommor på trappan, visade tidigare vad jag planterat i krukorna och det är som förut, hängpelargonerna hänger en på vardera sida och håller på att börja blomma.


Dom har mycky knoppar så dom kommer nog ennu bli riktigt fina.

Bordet och stolarna har vi här, ett riktigt bra ställe för dom, här kan man äta både frukost, lunch och mellanmål i solen.


Framför utevessan finns pionerna, en annan favorit bland sommarbommor. Iår har dom nog nån slags viloår, eller så sku dom bara behöva lite näring, men några knoppar finns där nog.

Som en förlängning av pionrabatten har vi nu fått nattljusen som marcus så länge pratat om, nu ska vi då se om dom är så fina han sakt, har själv inte sett dom men han har varge år talat om att såna vill han ha, nu ska dom få sprida sej där till en liten stump.

Här har vi planerat klätterrosor, lär ta några år fören dom blivit större, om dom överlever vill seja men dom borde bli riktigt fina med röda rosor.

Johannirosorna som vi har flera stora buskar av ser ennu också ut såhär, trots att midsommaren är över men vi får väl njuta av dom senare istället.


En liten titt in på verandan ennu, pelargonenra blommar fint.

Så tar vi väl infarten då.
Från huset sett.



Sidan mot grannarna är  av våra större projekt, allt skallgrävas bort förutom vinbärsbuskarna, det ska vara en snygg gräskant enda till staketet, vi är på god väg från hur det såg ut från början men det finns mycket kvar att göra ennu fören det är helt klart.

På andra sidan vårt andra stora gräva bort projekt, på endan där finns en stor gammal vinbärsbuske som vi börjat gräva fram bland allt annat som vuxit in i den, längsmed där sen finns hallonbuskar, dom skall också till stor del grävas bort så vi får fram stenmuren där bakom och gräsplätten är meningen att bli "bärlandet" vi har några ynkliga krusbärsbuskar där som vi palannterade förra året men dom är väldigt små ennu.

Vinbärsbusken där på endan har härtills inte gett några bär alls då den varit så invuxen men tydligen har den redan av lite rensande fått kraft och det har kommit lite bärkart på den.

När vi väl pratar vinbärsbuskar kan vi väl ta denhär "högen" brevi garaget också, hallon och vinbär brevid varann, vinbären hade nån slags sjukdom så vi provade för 2 år sen kanske klippa ner hela busken och nu har den börjat ta sej igen och ser riktigt frisk och bra ut.

På staketet vid infarten har jag hängt en gammal rostig hink med lite sommarblommor i som ett välkommande då man svänger in.

Björkdungen vid infarten har vi nu också lyckats börja hålla öppen för alltför högt gräs när vi skaffade trimmern då det är så ojämnt att gräsklipparen inte kan klippa där, tycker det ser så lantligt och mysigt ut med stenarna, lite som en minikohage :P Vi har lite pratat om att jämna ut marken där så man får en ordentlig gräsmatta och kan klippa det med klipparn och också om att göra nån slags liten grillplats bara av stenar där i mitten men det är nog ett projekt längre fram i tiden.

Nu tror jag jag gått igenom ganska mycket av trägården, sådär i helhet iallafall, det är väl ena sidan av huset jag inte visat men där finns inte så mycket, skuggsidan alltså, växthuset är ju där och det är också ett projekt, det skall alltså bort, för det första är det i skuggan så ingenting växer där och för det andra är det i så dåligt skick att rutorna faller in. Fruktträden är också nånting jagitne tagit upp, 2 st. plommonträd och ett äppelträd som alla ger riktigt bra med frukt har vi, ett vihreä kuulas äppelträd står på min önskelista.

Nu när vi bott in oss några år i trädgården har jag kommit fram till lite vad jag vill av den och då är det ju lättare att göra förändringar. Har kommit fram till att det framförallt ska vara lättskött för det finns endå tillräckligt med arbete. Stilen jag trivs med är gammalt och klassiskt rosor, syrener, lupiner, pioner, pelargoner, mycky ätbart och lite vilda eller halvvilda blommor nånstans som prästkragar, förgetmigej och sånt. Blått vitt och rött är dessutom färger jag märkt att jag fastnat för i trägården.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar