lördag 24 maj 2014

fyrk

Just nu sku man gärna vara rik.. Hur kommer de sej att pengarna bara rinner iväg varge månad? Suck och stön.. Sku kunna räkna upp hur lätt somhälst saker vi mer eller mindre sku behöva för flera 1000 men när allt far bara av dom vanliga kostnaderna minskar inte den listan heller... Att hålla igång ett gammalt hus är inte så billit man sku kunna tro el, lån, sopor, avlopp, vatten, renoveringar.. Sen verktyg som de allti sku behövas någo nytt ti tregården å annars.. Huhu.. Sku man bara vinna på lotto, men det hoppet har man nog tappat för länge sen..

Egentligen ska man ju int klaga, i alla länder har man int möjlighet att vara hemma men sina barn alls, i finland får man ju endå vara till 9 mån ålder så man borde klara sej, 70% av lönen eller vad det nu är, Det blir ju endå en liten slant, men det känns ju nog när dendär 30% faller bort. Men sen kommer tiden efter 9mån, det finns nog ingen som vill lägga sitt barn på dagis när barnet är 9 mån, ett barn som inte ens kan gå.. Men vad ska man göra då? I eckerö får man 390€ minus skatt för att vara hemma med ett barn i åldern 9mån -3 år, sen barnbidraget på 110€ på det då och det kallar man en chans att vara hemma med sitt barn tills det fyllt 3, visst om man har en rik karl men med bara en medellön klarar man sej inte länge. Det tokigaste i dehär är ju endå att det kostar mer för kommunen att ha ett barn på dagis än att ha ett barn hemma med mamman. Sen är jag lite bitter över det att studiestödet är i samma klass som hemvårdsstödet, ja menar inte att studeranden inte skulle behöva en sån summa i mån det gör dom absolut men hur är det tänkt om manska försörja både sej själv och ett barn för samma summa? Är man bara man själv kan man väl fast äta makaroner och ketchup 5 gånger i veckan men matar jag mitt barn med bara makaroner kommer högst troligen socialen och tar barnet. För att inte tala om alla som sitter arbetslösa och lyfter pengar lika mycket som en annan som jobbar 8 timmar till dagen gör, det skulle jag kunna skriva en hel roman över hur arg jag blir för för enligt mej finns det jobb sålänge man bara vill jobba, vill man inte jobba kan man vara utan pengar, men nu ska jag inte trötta ut alla med mitt klagande så hejdå! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar