tisdag 14 maj 2013

Krongligheter

Har energi 100 just nu för det mästa, sen sjunker den ner till 0 ibland för en dag, vilar lite och energi 100 igen, har nog aldrig varit så pigg som nu! Skönt! Och fixas skall det överallt på samma gång! Problemet är bara det att när jag anstränger mej, lyfter tungt eller stressar får jag sammandragningar, det har ja fått länge men nu har dom börjat ta ont och jag får lätt illamående när dom kommer, har läst att dom kan göra det så vet inte om det är farligt men låter ju inte helt bra, nån som vet? Ska iallafall ta upp det med barnmorskan imorgon :) försöker här hemma att be om hjälp av marcus t.e.x. med att bära muldsäckar och sånt som är tyngre, men är han inte där direkt och hjälper räcker inte tålamodet eftersom mitt fixande emellan är närmare maniskt så då gör jag det endå själv och så tar det ont och jag ligger på marken en stund och så fortsätter jag... Är det inte farligt för bebben gör det ingenting men man blir ju lite orolig... Nåjja.. Får veta imorgon.. Igår satt jag 1 1/2 timme på försäkringsbolaget så nu är magen och bebben försäkrad både på ön och på fastlandet och utomlands och överallt, känns tryggt att ha det gjort redan nu för då finns det ingen risk för några klausuler i försäkringen, den täcker allt. Reagerade på att försäkringstanten sa att många inte har råd med en sjukförsäkring för barnet men då undrar jag hur dom har råd ifall barnet blir sjukt? Visst blir det några tior i månaden till utkomst men då täcker det alla mediciner och sjukvård som överskrider 100€ i året. Har barnet sen nån slags sjukdom och behöver äta mediciner och sjukvård blir det en hel del dyrare, jaajaa, alla gör som dom tycker, såhär känns det tryggt för oss :) ny blev det mycket allt möjligt rådd så nu skall jag nog ta kompisen damsugarn under armen och gå ett varv och sen å sussa :)

6 kommentarer:

  1. Vi kom också till det att vi tog försäkringen till babyn. Det är ändå sen lättare o fara till privatläkare när hit är köerna till kommunala ganska långa ibland. Som du sa, blir det liten summa per månaden sen ändå. O försäkringen är faktiskt sån sak man hoppas att man inte får sina pengar tillbaka, men ändå är det bra o ha. :)

    Jag var till rådgivningsläkaren på mondagen så hon fråga om jag har haft några sammandragningar. Kunde inte säga annat än att jag tror jag inte har haft. Svårt o säga när man inte vet hur dom känns. Men låter inte så bra om det tar sådär sjukt. Bra o fråga av saken i rådgivningen, kanske det är kroppen som försöker säga att man borde lugna ner lite?

    Mitt läkarbesök var annars ganska tråkigt, tyckte inte alls om hennes stil o hon fick mig o bli orolig av allt möjligt, så nu när man har en tid haft bra känsla o faktiskt bara "njutit" av graviditeten så nu blev jag så o fundera på allt igen... :/ Är väl lite för känslig just nu o tar allt helt för mycket på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch de e int kiva om man får en sån läkare :/ å de e ju sant att man e lite extra kännsli, de e ja å, funderar på allt lite extra som folk sejer.. vi ha som tur fått en jättebra läkare, å de e allti samma. han e 75år så ja va lite oroli först men oij va han kan å e säker på sin sak, han ha ju säkert sitt allt under sin karrier :)

      Radera
    2. Som tur behöver jag inte se läkaren än en gång mera då om par månader om allt går bra där till. Ska ringa till rådgivningen i dag o fråga vad blodprovet visade o fråga lite av dom andra sakerna läkaren var orolig om, kanske de kan där förklara sakerna så jag förstår dom också!

      Radera
    3. Dom förklarar säkert bättre, sköterskona brukar ju annars å vara lite mer serviceinriktade lixom :p

      Radera
  2. Varifrån tog ni försäkring ti babyn ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. pohjola, vi har alla försäkringar där å så låne å kontona på op så de e kiva att ha allt på samma så blir de int rådd, så får vi ju bonus på de å :) så vi va intens ti fler å fråga någo offerter.

      Radera