tisdag 23 april 2013

roliga grejer

De finns ju på internet såå mycket rolig fakta om graviditet, hittade här någon dag sen en lista på 10 saker man inte skall seja till en gravid och några av punkterna stämmer faktist! Där fanns speciellt 2st punkter jag faktist irriterat mej på nämligen "graviditet är ingen sjukdom" som en del slänger ut sej, men man kan seja att efter att ha mått illa och spytt i 2 mån och inte orkat med annat än jobba och sova, inte ens städa och laga middag hemma känner man sej inte frisk, FAST det inte är en sjukdom, för det förstår vel alla. Den andra saken jag reagerat på är att folk faktist frågar rakt ut om det var planerat, det har vel ingen nåting att göra med egentligen, visst har jag också spekulerat på om någon faktist planerat det efter att ha blivit gravid när den knappt hunnit bli tillsammans men.. jaa... det är endå inget man frågar sådär att grattis var de planerat!

Hoppas att ingen tar åt sej av vad jag nu skrev, kommer bara ihåg att jag fått såna kommentarer nu när jag läste igenom listan men har bara skakat av mej dom! Så no bad feelings! :)

här har ni dessutom en link till några filmer inifrån magen hur bebisen utvecklas, tycker det är intressant :)

Och till sit en liten inforuta, här är vi nu :) är lite osäker på dedär med storleken bara, tycker det står olika överallt...

7 kommentarer:

  1. Då jag var till ultran vecka 22+1 så var den änligt måtten 400 g stor. Hela längden kann de inte mera mäta, när babyn rymms inte på en bild mera, men hon sade väl att den är den tiden c. 20 cm lång, om jag rätt kommer ihåg. Men som sagt så har det nog stått lite på annat set hit och dit. Men det där tänkte jag nu att man kan mera lita på när hon vet vad hon talar om. Och den där vikten var ju mätat där. Men det är väl lite det och när babyn växer så snabbt nu så beror det på om det är i början av vecka 21 eller i slutet.

    Det som mäst har stört mig med vad andra säger är det när jag stiger på nån steg eller pall, så kommer nån, att de där får du nog inte göra. Som jag kunde ta något från översta hyllan utan det. Det var ändå i fysioterapi-gruppen som den här fysioterapeutten sade att man inte får sträcka så långt uppåt, så är väl det bättre med pallen då än att stretcha sig så att det gör mera illa. Jag brukar nu inte falla ner varje gång jag klättrar ändå. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, och det var dessutom vecka 21+1 jag var till ultran :)

      Radera
    2. joo de e vel bäst att lita på dom som e professionella :) ha märkt att de finns två olika sorters människor, dom som börjar göra allt åt en å hjälpa å att var nu försikti å dom som kan fnysa till fast man intens ha klaga att jaa å man kan ju sen göra precis allt fast man e gravid..

      Radera
  2. Graviditet e ingen sjukdom, MEN man kan nog vara ordentligt sjuk när man e gravid, håller helt me dej! :) ha nån fråga av er om de va planerat ? :D va tänker folk ?! ja kan nog tisammans me D fundera om nåns graviditet va planerad eller int, men aldri att ja sku fråga de rakt ut av nån :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis! Jo ha fått många såna frågor, förstår om de e nån nära som vill veta lite sådär hu länge man fick försöka å så bara för att den e intresserad men såna som bara frågar av nyfikenhet å annars int frågar t.ex. hu man mår eller så tycker man kan låta bli att fråga...

      Radera
  3. Håller med dig över båda grejorna du tog upp! Hormonerna är så olika hos alla att kroppen reagerar helt olika, en del har mer sjukliga symtom än andra å så e de bara, trots att man ju int har nån sjukdom!
    Det där med om barnet är planerat kan nog såra helt otroligt mycke eftersom de int alltid är självklart med att kunna få/"producerat" barn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. å de värsta e ju att få en sån kommentar av en som alldri haft någo krämpor under graviditeten å "sku ha kunna jobba tills förlossningen". å de också me hormonena att man tar lite mer åt sej å analyserar lite extra allt va nån sejer eller hurdan blick nån ger, eller så märker ja att ja e, så man kanske kan ta illa upp för någo som int e en så stor grej, men sen försöker ja allti tänka att va sku vanliga jag ha tyckt om dendär kommentaren :) själv ha ja tänkt när ja ha fått frågan om de va planerat att tycker int personen då att vi e färdiga att bli föräldrar eller vaför misstänker den att de int sku ha vari planerat, oij va ja ha fundera över att va gör att int vi sku ha kunna planera ett barn, sen ha ja bara konstatera att de va en klumpi fråga av en lite för nyfiken person som int tänkt tislut..

      Radera