måndag 14 december 2015

stockholm

På veckoslutet hade vi vår stockholmsresa. I sita minut bestämde vi oss att åka hem med den tidigare färjan på söndag såvi sku ha kvällen ledig här hemma och det var nog bra det. det blev alltså bara skansen på lördag och åhlens en mycket mycket snabb sväng på söndag, sen fick vi ordagrant springa till bussen med vagnar och allt.

Båda barnens första bussresa, som jag funderade över hur man åker säkert med barn i buss, de blev såhär, ena säkrare och andra mindre säkert men men, så lär andra ska göra..

det första vi sku söka upp i stockholm var en bensinmack så vi sku få vagnens hjul fyllda, när vi steg ut ur bussen var där en påfillningsstation rakt framför näsan! :D Men de va lite för bra för att vara sant, dom blev lite för fulla och när vi kom in i värmen till hotellet på kvällen sa de pang och ena hjulet small...

av snälla vänner fick vi låna världens bekvämaste vagn till sånhäna resor! sku ju köpa en sån ti nästa barn sa ja då charlie va liten men så glömd ja bort de å köpt bumbleridern... suck.. bilstolen va endå int rikit lika bra som brion som vi har tyckt jag hon ble lixom att sitta med kroki rygg och det märktes på henne att hon int rikit hadd bekvämt fast hon endå var nöjd.

Nåja, framme på hotelle efter ett bussbyte, hade lite missat eller blandat ihop tidena så ja som trodd att vi sku vara en kvart tidiga ti incheckning va 2timmar och en kvart, dom fixa endå snabbt vårt rum klart så vi fick de typ direkt, superservice! Charlie red lite medan vi vänta å alissa åt.

hotelle var över förväntan, nytt, städigt, bra service, gott moronmål. Dom sku ha haft en spa avdelning men såklart glömd vi ju simpparna hemma...

Lite silja line känsla men va gör de..

Vi hade bokat ett familjerum och tydligen var rummet 2 rum, helt bra tänkt nog, huvurumme med dubbelsäng, tv, skrivbord, dedär perus och ett skilt rum med bäddsoffa och ett litet bord, charlie var jätte stolt över sitt egna rum och sin stora säng :)

När vi var färdigt incheckade åkte vi till skansen, där har dom julmarknad varge adventshelg och det var smockfullt med människor! Jättefint och så men man ska int vara i farten med barnvagnar då man int får ta in bom i alla små bodar någo extra köpt vi int heller då allt hadd lite stockholmstillägg på prisena kändes de som. Mat som olika korvar å sånt sku ja gärna ha köpt men de gick ju int utan nån slags frysväska..

Hamburgare och franskisar åt vi iallafall.

De var sviiinkallt och ståndet med ylletröjor, vantar, sockor, mössor skrek på oss!

men iställe för att lägga över hundra e på en tröja värmde vi oss vid brasorna emellan, när vi kom tibax till hotelle var ja så genomfrusen att ja bara darra å när ja to av mej klädena va hela jag ett enda stort köldexem å de kändes somom ja sku vara solbränd på hela kroppen, inte rolit!

När det blev mörkt hade dom så fina lampor!

Till och från skansen tog vi taxi, ditresan tyckt vi blev lite dyrare än vi trott men endå inom rimliga priser, tibakavägen däremot va vi så trötta å genomfrusna att vi int rikit tänkt efter och hamna tydligen i en huojjartaxi, de lär ju ska finnas gott om dom i stockholm... En taxa på dubbelt mer än den färsta hadd den iallafall så de kändes minst sagt surt, la lixom lika mycket pengar på taxin som hotellet, men men, man lär sej av sina misstag..

Kvällen på hotellet spenderades under täcke med godsaker och film.

I terminalen påväg hem sku charlie absolut dra väskan själv!

Otroligt va de gör åt en när världen e som den e, på hemvägen när vi kom ut ur tunnelbanan på t-centralen stod det en ung man som såg "rätt ut" med handen i jackans innerbröstficka och trampade på ställe, jag fick nästan panik och sa bara att nu far vi och typ sprang iväg, fick en liten utskällning av marcus att "va gör du du kan väl int bara springa framför allt folk" men va ska man göra då? Jag såg ju i huve hu han snart sku ta fram pistolen å skjuta oss som gick där förbi... Och är ennu också säker på att någo konstit va de me den karn!

Iallafall, På båten åt vi på ala carten för att få ett bra avslut på resan, eckerölinjen har så otroligt god mat och billigt! 3 rätter 31 och nånting och då var det oxfile och grejer, mmm!