tisdag 1 december 2015

sömn

Tänkte skriva lite kort om sömnaen i dehär huset.

Charlie sover ju i vårt rum ennu. Meningen sku vara att han sover i egen säng men nattar man själv och är trött blir det ibland att han blir nattad i vår säng, går fortare och är bekvämare, ofta kan man flytta honom men ofta när jag kommer upp vill jag bara krypa ner under täcket med honom och kramas, de e ju så mysit! Klo.19 börjar vi byta till pyamas, göra välling, borsta tänderna och lugna ner oss till natten, klo.20-20.30 går vi upp och sen tar det lite olika, på senaste tid har han igen haft så mycky att gå igenom på kvällarna och många tankar och frågor så det har ofta tagit till 21.30 fören vi kunnat lämna honom. Sen sover han hälst till 9 men då det är dagis vaknar han duktigt på bra humör sålänge man väcker honom på att lugnt sätt. På dagarna har han börjat trappa ner sovandet på sista tiden, från att ha sovit 2-3 timmar sover han nu 1-2 timmar, så ärligt talat känns de ibland att näää-ä, vakna har redan då man just hunni sitta ner sej å ska få dendär lugna tiden. Sådär annars har ju Charlie alltid sovit väldigt bra.

Alissa då? För tillfället (och egentligen alltid) sover hon väldigt bra nätter, nu har hon börjat somna allt tidigare ca.22 tiden efter sitt kvällsskrik som hon skriker rakt ut i nån minut och vill bli skumpad på tills hon somnar och sover sen till morgonen nångong 6-7 tiden vill hon ha en liten slurk och blir då och mysa, idag sov hon ennu i egen säng när marcus for iväg så han riktigt frågade hur de är me henne. Sen sover hon gärna till 10 tiden. Då charlie skall till dagis flyttar jag över henne i pyamas till bilstolen och så hinner jag ennu få i mej morgonmål i lugn och ro när jag kommer hem medan hon sover. Dagarna däremot är lite råddiga, det ser ut att gå åt det hållet att hon igen vill sova 11.30 tiden och sover tills charlie är hämtad och blir väckt av storabrors kramar och pussar, jag flyttar altså igen henne till bilstolen sovandes, dehär blir ju altså en typ 3 timmars vila. Efter dehär har vi inte fått några rutiner alls, hon kan sova halv timmars snuttar nu och då men inga längre stunder på eftermiddag och kväll. Denhär längre dagsvilan har kommit riktigt nu typ förra veckan så själv har jag inte riktigt fattat det än så jag sku få nånting gjort, ofta har jag henne i soffan med mej, det är ju så skönt och avslappnande och jag tänker att jag unnar mej själv och henne den njutningen att vara nära varann, babytiden är så kort och att ha myst med sin baby är nånting man aldrig ångrar! Såsmåningom ska jag nog endå lägga ut henne och sova, det är ju hälsosamt att sova ute och då får jag lite gjort hemma dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar