fredag 16 januari 2015

så stor pojke!

Dagens inskolning gick bra igen, han grät inte ens när jag for utan satt i en av tanternas famn och såg lite funderande över att jag for, sen blev hade han börjat leka som vanligt. Igår kväll bestämde jag redan att vi blir hemma då han riktigt rosslade sån snuva och hosta som han hade men på kvällen fick han ta en riktigt varm lång dusch och på morgonen var han igen pigg och glad så det blev dagis och det var ju skönt eftersom han skulle få prova på att sova där, nånting jag var lite orolig över eftersom han nog aldrig somnat utan att bli vaggad i vagnen, nu hade han iallafall somnat bums som han kom i vagnen.

Så till rubriken, har på sista tiden insett hur stor pojke han är och försökt börja själv också "använda till godo" det, eller va man nu ska seja... Frågar man om han är hungrig går han till kylskåpet eller matstolen om han är hungrig, sejer man att nu ska vi byta blöja springer han till vessan och börjar dra ner byxorna, ber man honom hämta mössa, skor, haalare m.m. gör han det, sejer man ge åt mamma eller pappa hämtar han det, frågar man var nån spesifik leksak är söker han fram den. Såndänt som kommer mer och mer för varge dag och varge gång han lärt sej nånting nytt står jag där somom det skulle vara världens största under, men det är väl så, det finaste man kan vara med om är att se sitt barn lära sej nya saker och bli större och självständigare och det är ju ganska självklart, det är ju ett täcken på att allt står rätt till med utveckling och det önskar ju alla sina barn.
Ibland har jag nog lite svårt att förstå att han faktist förstår så mycke när han int själv sejer så många ord, men de finns allt där inne och att språke hänger lite efter (om de nu ens gör de, alla är ju olika) är helt förståeligt då han har två språk att lära sej, men man märker att han nog förstår både svanska och finska.

När de gäller lek har han också utvecklats mycky nu, han kan på ett annat vis leka själv och hoppar inte lika mycket från sak till sak. Min favorit just nu är hans kök han fick till julklapp, det har nämligen resulterat i att han lämnar mina köksskåp ifred! Tältet är också roligt att busa i och moponkör han mycky runt med. igår satt han länge och knåpade med en marcus gammal lite större brandbil, for tillslut lite närmare och se vad han riktigt knåpar med och då hade han ju plockat loss alla fina guldfärgade delar och brandstegar och vattenslangar... hmmm... Tur att han inte stoppar allt såndänt imunnen endå..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar