måndag 16 november 2015

egen tid

Som mamma får samvetet arbeta hårt, man får dåligt samvete av allt! På sista tiden har jag haft dåligt samvete över att jag "lämnat" barnen för att görasaker för mej själv som Ida, inte för mamma Ida, saker som träningen och veckoslutets utbildning. Fast jag vet att domhär sakerna för mej själv gör jag för att sen väl hemma orka vara dendär närvarande bra mamman som jag vill vara, barnen går inte till skada av att jag är borta nån timme nu och då, då har dom ju sin egentid med pappa sin så endå kommer dedär samvete smygandes.
Har iallafall bestämt mej för att sluta ha dåligt samvete och istället njuta mer av det jag just då gör, när jag är med barnen njuter jag av dom när jag gör annat njuter jag av det!
Dehär med charlies dagis har jag också haft dåligt samvete av, att föra dit honom och sen bara vara hemma själv, speciellt såna dagar jag inte har annat som borde göras. Fast beslutet att han sku gå där från början var för att han trivs så bra och mår bra av dagis, annanslags rutiner men framförallt kompisarna som är så viktiga redan nu.
härtills har dagarna här hemma nog farit med sån fart att jag int rikit vetat vart timmarna farit, lillfröken har sovit snuttar bara på dagarna och ätit i stort sätt hela förmiddagen och halva eftermiddagen, kakkat 100 gånger och däremellan antingen varit pigg och umgåtts eller lite halvtrött och gnällig men såsmåningom har vi börjat få mer rutin på hennes sovande och ätande på dagen också och nu sover hon redan lite längre stunder i vagnen 2 gånger till dagen, nu är en sån stund, att bara få ligga i soffan helt själv under filten med en kopp te är ju bara så underbart!

Man behöver sitt eget utrymme för att kunna vara en bra mamma!

Nu ska jag ta fram boken med doulaberättelser och läsa (om int lillfröken hinner vakna då förståss) :)

Köpte häromdagen en ny mugg åt mej för att ge lite inspiration och lixom som "vardagsmugg" bara för att jag tyckte den var fin. Marcus blev lite sur nog för jag är sån som inte vill ha någo uddamuggar och glas och jux i skåpen och skräpa så hittar han någo sånhänt brukar ja allti seja att köp int vi har int rum i skåpen för någo udda grejer å så kommer ja själv hem me en sån... :D å andra sidan e de ju jag som håller årdning i skåpen och använder köksskåpen så de e ju jag själv som lider av de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar