fredag 17 april 2015

potta

Kommer inte ihåg om jag skrivit om vår "taktik" eller syn på dehär med potträning? Gör det iallafall nu.
Vi har nog ganska annorlunda syn än många har jag märkt, jag tror inte på att man kan potträna sitt barn utan tror det blir bäst om man väntar in att barnet blir "klart" för pottan, det är ju barnet som skall gå på pottan och inte föräldern och börjar man för tidigt blir det nog lätt ett onödigt stressmoment för både barnet och föräldern.

Hur vi har gjort är att vi haft framme pottan, länge, vi har pratat om att man skall kakka och kisa på pottan och i något skede blev det en lek, gick vi på vessan satt han sej ner på pottan och lekte att han klämde, dehär började han med för kanske par månader sen? kanske en vecka sen började han berätta när han behöver få blöjan bytt och idag satt han i mellanmålsbordet och pruppade, jag frågade om vi skall gå på pottan och han kom ju ivrigt med, satt ner sej och gjorde sina bestyr, vi klappade händer och tittade på "fångsten" och spolade tillsammans ner det i byttan och efter middagen var blöjan så gott som torr när han pratade om kisi så vi gick på pottan igen och oij vad roligt då det rann i pottan, Han ropade både på mamma och pappa och var så stålt över vad han åstadkommit i pottan. Så härtills tycker jag att vår taktik funkar väldigt bra för oss. Planen var väl att vi i sommar skulle försöka vara mer utan blöja men vi får väl ta tag i dethär nu när han tycks vara redo och villa lära sej dehär, så hoppas vi att det håller i sej och han kommer ihåg, men han har nog flera gånger ikväll visat i pottan och skrattande berättat att kakka kisi.

Nu är jag ingen expert på sånhäna olika metoder och vad som fungerar bäst i längdenoch helt klart är det olika från barn till barn men tror mycket när det gäller allt med barn på att gör man det till nån slags lek och låter barnet ta initiativ och lite "bestämma" går det bättre, vem vill gå på pottan, klä på sej, gå och sova m.m. om det är ett tråkigt måste, är det roligt och mysigt och man får göra det på sitt sätt blir det roligare och inget tråkigt måste, då gör man ju det hellre, vi låter Charlie mycky hitta sina egna rutiner när jag tänker efter. Nån fri uppfostran pratar jag int om, den vuxna bestämmer självklart men barnet ska få vara med så det blir ett samarbete. Månne nån nu förstår hur jag menar....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar