tisdag 28 april 2015

hur nånting så litet kan kännas så stort

Annars känns våra 2000 kvadrat till tomt trångt och fullproppat men nu när jag fått för mej att få den snygg och städig och grönskande till sommarn känns den ganska stor. För tillfället har vi hallonbuskarna som projekt, dom har lixom tagit lite över så nu ska största delen bort, int allt såklart men när man endå inte kommer åt i mitten är det ju onödigt att dom är så stora och skräpiga så nu ska dom alltså bort och vinbärsbuskarna som är inuti ska få rum och en chans att producera lite bär.

Projekt nr. 2 är jordgubbslandet, det finns alltså inte ennu men idag handlade jag plantor, sen fick jag meddelande av en arbetskompis om att hon har plantor ifall jag vill ha, typiskt just då jag hunnit köpa men detskadar väl inte med lite till om hon nu har överlopps, sku ju vara roligt med ett ordentligt land så det blir lite skörd också.

Projekt nr. 3 är tomtgränsen mot grannen som är ganska vildvuxen, meningen skulle vara att får det uppröjt av onödiga buskar och träd som "skottat" så det skulle gå att klippa gräset lite bättre.

Projekt nr.4 är "ritilän" mittimot ytterdörren, köpte 2 st klätterrosor att plantera där.

Projekt nr.5 skulle vara sandlåda och lekstuga åt charlie men det är ennu bara på tankestadie.

Till födelsedagspresent köpte jag en del av en bensindriven trimmer/röjsåg åt marcus så han nu har en ordentlig med både bett och snöre och utan nån lång kabel. Säkert roligt att fylla på våren, får han int en skottkärra e de trimmer eller trycktvätt eller va allt ja nu hittat på,  fast å andra sidan är det ju saker som underlättar vardagen och han vill ha.

Mossa har vi också frösökt lite kratta bort men det finns ju så mycky... har iallafall lappat med gräsfrön lite här och där och hoppas på nån slags resultat mot det bättre.

Trädgården vill jag ha och se städig ut men endå inte så den ser för skött ut, ingenting formklippt och för prydliga rabatter utan gärna lite sådär naturligt på samma gång som allt har sin plats och ser välskött ut, gräsmatta tycket jag om så det ska vara gräs där det är gräs och så detdär nödvändiga där det hör hemma.

Sånhäna "småprojekt" som är varge år återkommande har vi såklart också, tomat, blomkål, chili och paprika är på förodling, meningen skulle vara att ennu så gurka och spuach rakt ut och till morsdag har jag önskar mej en vinranka som skulle trivas bra på vår lilla terass då den är i söderläge. Charlie har dessutom en egen solrosodling.

Charlie tycker om att vara med ute på gården och fixa, åka skottkärra är roligt och kratta, hälst sku han ju tömma skottkärran bara så han får åka själv men att vara med och skuffa kan också vara roligt, så har han ju sin egen skottkärra också som är rolig att köra runt med. Här är vi hos famo och kör gammalt virke till brännhögen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar