måndag 13 mars 2017

vårkänslor

Senaste måndagar har jag tagit hemmadag istället för jomppa, blir ju endå 4 gånger i veckan. Idag kände jag mej helt slut, när vi fört charlie till dagis åt vi ett mumsit morgonmål med alissa och sen kom hon med en pippifilm och sa pippi och pekade mot tv:n, har försökt minska på skärmtiden men tänkte att äh, en chans för mej att vila lite och hon satt som förstelnad i min famn hela filmen, vet intens själv va de gick ut på för slumra no lite till och från 😁 skönt! Bygga lite lego, äta lite och så alissa ut i vagnen. Själv koka jag en prottekakao som jag kryddade med kanel och tog med mej lite nötter och satt mej i solen, de fick bli min lunch.

Medan jag satt där bestämde jag mej för att nu är det dags att börja med vårarbete på gården, det finns ju en hel del 😅


Resade rabatter, beskärde buskar och träd och sånt smått och gott. Tydligen hadr en liten grov nässla överlevt, väntar på nässelsoppa, inte på att annars rensa nässlor...

Rensa rensa.


Flyttade ut bordet från lusthuset, dels föratt vi sitter där max 5 gånger om året och dels föratt få rum i lusthuset för växthusodling. Tyckte det passade bra där och vi kommer säkert sitta där många gånger i sommar.

Ett stort tomrum fick jag, där rymms många stora tomat och chilikrukor 😊

Dehär me trägården e lixom min fristad, orkar inte slå upp och ta reda på allt, provar mej fram, antingen dör det eller så blir det starkare, jag lär mej av mina misstag och kan nästa gång göra annorlunda. Ingen stress. Det är också en av dom få sakerna jag upplever att omgivningen heller inte pressar med, det är en bonus som jag njuter av. Lite sådär utan regler och borden.


Alissa vaknade och charlie sku redan hämtas från dagis. När vi kom hem åt vi lite mellanmål i form av banan och mjölk ute i solen och så fortsatte vi ennu 2 timmar. Barnen trivs bra med ute i rabatterna och alissa är också ren så stor att man kan hålla på med sitt medan hon tvinnar nöjd där me. Skönt! Det jag löngtar efter allra mäst i sommar är att barnen nu båda somnar i egna sängar och att vi vuxna sen kan få en stund på kvällen att sitta ute och njuta. Så skönt att barnen är så "stora" nu efter alla babyår.


När vi rensade bort gammalt hittade vi lite små täcken på liv, t.ex. rabarbern och påskliljorna.

Sen in när alissa som får gjort noll med vantar började få kalla fingrar. Hann hänga lite byk, vika lite lakan och så hade vi far i huset hemma, kastade ihop världens snabbaste champigon och bakon pasta och nu spelar bom andra palystaion och jag sitter breve och bara slappar. 

En så skön perfekt dag alltså!

Tänkte där när jag satt i rabatten över alla bilder man ser på alla som åker till thailand, alperna, usa, medelhavet, alla dom fina vyerna och strandbilderna, tänkte att nu är jag lyckligt lottad som faktist njuter mäst av att bara pyssla på i min egna trägård, glädja mej över livet i en liten blomknopp. Är kanske konstig som inte längtar efter det som alla andra gör men trivs så oerhört bra där i mitt egna paradis.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar