fredag 17 mars 2017

omvårdnad

Som sagt har jag bestämt mej för att iår ska de bli mycky gott! Kom ju lite igång första året och fick bra tomat, gurka, squash och chiliskörd, potatis och lök hade vi också då vad jag minns men sen kom allt emellan, foglossningen så allt blev och stå och några babyår på det men nu är jag i farten igen! 😊

Börjar med dagens middag, då den har lite med odlande att göra den också, spenat och grönkålsoppa med ägghalvor, både barn och vuxna tyckte om den. I sommar kommer jag odla både spenat och grönkål så blit säkert flera sånhöna soppor då! Täbkte odla grönkålen i pallkrage då dom lätt lär ska bli angripna, tänker att då sparar sej resten fast dom då skulle bli oppätna.

Här har vi hela härligheten, matsalen har flrvandlats till ett växthus 😁

Ärtskott har vi ätit av redan en tid, så gott med färska saftiga skott!

Här är det basilika pågång

Och denhär lilla ska ge oss många söta tomarter i sommar.

Här kommer det växa röda långa chilin bara den får växa "lite" till.

Och från denhär hoppas jag få skörda gul paprika

Under veckoslutet skall tagetesen delas och omplanteras.

Och vitlök tänkte jag prova sätta såhär lite sent, lom man planterar på hösten lär det ska bli vanlig vitlök, sätter man den nu hinner den inte få klyftor men de gör väl int så mycky, roligt att prova endå 😊

Chia groddarna är uppätna och idag fick en ny sats börja gro.

Lite mera ärtskott ska de bli, perfekt som sallad eller på smörgåsen!

Och en kruka ennu ska ni få si. Libbsticka tror jag det är som är på gång här.

Det är så roligt att pyssla om dom! Mycky jobb i flera månader men när man sen väl skördar känns de så bra, varendaste en liten frukt känns så värdefull! Och visst är det ju roligt att se dem bli lite större dag för dag 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar