måndag 15 oktober 2012

Ekonomi

Om det är nånting jag är dålig på är det ekonomi, jag har faktiskt ingen aning om hur mycket pengar vi lägger på mat i mån. Inte heller hur mycket det far till räkningar. Det enda jag vet är hur mycket som far till lånet och ungefär hur stora räkningar och vad dom gäller. Nu har jag iallafall tänkt kolla bakåt på bådas konton och räkna vad det faktiskt går inom alla områden, lite som i lyxfällan, anledningen är den att jag kommit på mej själv att faktiskt inte tänka på vart man lägger pengar eller lixom köpa det jag känner för, tror att maten blir en stor chock hur mycket det faktiskt går år och där tänker jag dra ner på budjeten iallafall. Räkningar kan man väl inte dra ner på så mycket eftersom det är brunnstömningar, vattenavgifter, försäkringar och el som är dom som är störst. Schoppningen kan man såklart alltid dra ner på men vet inte om jag har lust med det.. Tycker inte jag endå shoppar sådär jättemycket.. Men får man lite nerdraget här och där har man ju dom pengarna extra, istället föratt det ska gå jämt ut i en ganska lös budjet där man inte behöver tänka efter och lägger minimi på spar varge mån. Dom pengarna som blir över kan man ju fast resa för eller köpa nånting större man vill ha :)
Nu e de ju nog så att vi annars också lever ganska sparsamt omedvetet, vi är inte ute och festar så ofta, äter inte ute mer än typ en gång i mån och så, så så mycket kan vi inte dra ner, just nu far det ju ganska mycket till renoveringen.
Började redan med en "budjetmat" i form av puread grönsakssoppa, de e gott hälsosamt och billigt, redan med att byta ut maten ettpar gånger om veckan till sånhärnt blir det ju en hel del sparat. Någon som har några bra tips om hur man håller balans i sin ekonomi?

2 kommentarer:

  1. Vi har gjort så att vi skriver upp i vår kalender hur mycke pengar de far ti maten på en vecka :) brukar ligga mellan 25-60e o HÄLST ska de int fö ofta i månaden stiga ti 50e eller över :) så vi har på de sätte kolla att hur mycke for de förra veckan, att kan vi fösöka spara lite den här veckan :) tycker nog de fungerar bra! Man köper int lika mycke onödit då! Som t.ex. vi har allti bara ett sorts bröd hemma o äter upp de före vi köper mera. Sen fö de mesta har vi bara ost som pålägg o IBLAND då någå skinka o sånt, men när vi ändå int äter massor me bröd så.. :) dessutom har vi lite grönsaker iställe till. Såndäna små saker lönar sej no att tänka på :) int slänga mat fö de har blivi gammalt o möglit utan iställe köpa mindre så ingenting hinner bli dålit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm.. Sku säker hjälpa å att göra en årdentli lista när man går ti butiken å köpa bara de som står på den, nu far vi bara ti butiken å tar de ena å de andra å sen får man slänga en del när de int blir lagat någo av de...

      Radera