onsdag 17 oktober 2012

21

Fick en tanke, tänk vad det händer mycket i denhär åldern, en massa roliga spännande och kanske lite skrämmande saker. Man stadgar sej till nånting och nånstans, köper hus eller lägenhet eller kanske bygger, börjar bygga på en helt ny familj nämligen den egna familjen, en efter en börjar ha hittat ett stadigvarande jobb. Jaa de händer massor. Borde bli bättre på att faktist tänka på det och njuta av alla förändringar mot livet man enda sen barn tänkt sej, för det som jag hade klart för mej som barn var att jag skulle ha en man, gifta mej och skaffa barn. Hade tillockmed en plan på när och det var i samma ålder som mina föräldrar, nu ligger jag ju lite efter men allt kan man ju inte veta som barn :p det jag egentligen kanske ville seja är att dethär ar troligen den bästa tiden av livet, inte vad jag själv vet men vad jag hört av dom som närmar sej 100 och slutet " e du 21, de var nog den bästa tiden i livet det" vet inte hur många som sakt det, då är det vel många som har haft små barn då och kommer ihåg den tiden som den bästa tiden i livet, en annan kanske har hittat sin livskumpan då. Nu när jag börjar tänka efter kanske det inte är som jag tänkte när jag började skriva, kanske det är så att dom bästa åren i livet är då det faktist händer mycket. Enligt normen är det i 20 års åldern men inte för alla och snart inte ens enligt normen när alla skall studera, resa jorden runt eller skaffa en karriär innan den kan stadga sej. Nej nu blir det igen för mycke... Får fortsätta filosofera för mej själv :p

8 kommentarer:

  1. Låter riktigt bra men min tanke e att int ha bråttom me nånting :P husbygge, familj,bröllop, karriär. Man ska int skynda fö mycke me de fö sen om du har nått allt när du e typ 25år, va ska du sen vänta på? annat än att barnen ska växa :D roligt att alltid ha nånting att vänta på :) så lite i gången o int ta en för stor bit på en gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja tycker att man bara låter de hända som händer, låter live gå i den takt de vill gå, man märker no när man tycker att man e redo att ta ett nytt steg i live, sålänge man int tycker att någo fattas får man vel vara nöjd, men känner man att de e någo som fattas ur live å vet va de e, då måst man ju gå vidare, men de e ju onödit att håsa på de, känner man att man int e färdi för att t.ex. få barn e de ju ingen bråska, man kan njuta av att ha de först när man själv rikit ha längta efter de :)

      Radera
    2. Fint sagt :) men sen igen ja vill ju ha allt :D alltså familj, hus, bröllop o jobb. Men ja vet ju att ja kommer att få de nån vacker da :) så fast ja nu e liten sugen på förändring o sånt, så tänker ja nog hålla mej, fö att studielivet e någå ja lever bara en gång :) o allt dedär får jag ändå! Men studielivet kan man inte få sen senare mera. Jo, man kan gå tillbaka på skolbänken, men int e studielive de samma sen mera :) så fösöker njuta av de här nu när ja engång har de :) skönt att få flytta ti en ny stad, träffa miljoner me nya människor, få helt andra rutiner, studera om nånting ja e jätte intresserad av o vill jobba me i framtiden (o dessutom få bra lön :P ) o sen uppleva alla evenemang (som int finns i varje lilla stad, som typ Borgå :D ). Men joo, man ska vara nöjd me de man har :) livet förändras hela tiden!

      Radera
    3. å njuta tycker ja att du ska göra :) studielive e ju ett helt annat liv, ett liv som no e bäst att leva skilt från såndänt annat om man vill få allt ut av de :)

      Radera
  2. Kiva att livet ler Ida! jag tycker absolut att man ska göra det som känns naturligt. Tror inte nån mår bra av att väkisin leva studielivet om det inte passar en. Det är för mej en galen ide att jämföra liv med varandra, det är ju så individuellt och finns inget fel sätt så länge man mår bra. Och så länge man är lycklig och nöjd med den ungdom man lever nu kommer man nog inte att ångra nånting senare. Dessutom tycker jag det är en pessimistisk syn att tänka att det inte finns något spännande i livet efter allt det där med familj och hus och så vidare, jag menar lite fantasi får man väl ha! :D jag tycker bara det är roligt att ni följer era drömmar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller me dej! Live tar int slut efter att man köpt hus och skaffat barn, live ändras bara ti en annan sorts liv som int behöver vara tråki alls, sen när barnen e stora å låne e betalt kan man igen leva live mer fritt. Å du har så rätt i att man int väkisin kan leva ett liv man int trivs me, ja prova på studielive å de åre räckt bra för mej, nu vet ja va de handlar om å kan leva efter mina egna drömmar :)

      Radera
  3. Ja håller helt me Ia, man ska leva sitt eget liv som man vill om man trivs me de o int leva att liv bara för att man "borde" göra de, om man int trivs me de! O vaför sku live ta slut bara för att man börja tidigt me hus o barn ? Tänk Ida, när vi e lite på 40 så e huslånen bortbetalda! Medan endel kommer betala på sina lån tills dom e 60... Dessutom ska man int vara så säker på att man kommer få allt dedär (hus, barn, bröllop) om man kanske väntar för länge ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så sant :) sen e vi tuffa 40 åriga mammor me nästan vuxna barn å reser runt bara föratt vi har råd att göra de när int vi har lån ;) å så sant, de va en på jobbe som sa just me att få barn att när man e 20 nappar de kanske på varge gång, när man e 25 kanske bara 80% säkerhet när man e 30 kanske bara varannan å därifrån går de bara neråt.. men alla gör som dom vill. För mej passar dehär :)

      Radera