onsdag 25 januari 2017

Nya friska vindar

Idag spikades det, jag är folkhälsans nya mammakraft ledare på åland! 

Har ju länge funderat i banorna att nånting som har med hälsa och livsstil (hos lite yngre) skulle vara intressant att jobba med men inte riktigt vetat var jag ska börja, kanske en utbildning men var finns sen jobb? Nåå, så kom mailet, är du intresserad? JOO! Funderade nog noga, har jag kunskapen som behövs? Men tislut kom jag fram till att det som egentligen skulle hindra mej från att tacka ja är min egen tvivlan och negativa tänk om vad jag kan och när det gäller det är det ju bara att lägga den åt sidan och tänka annorlunda.

Vad är mammakraft då?
6-7 veckors gruppträffar för gravida som vill tänka lite extra på sitt välmående under graviditeten och också förebygga att orka efter, träffar en gång i veckan med träning, mellanmål, samtal, teman. Mammakraften skall ta upp helheten, motion, kost, anknytningen till babyn, ork sådär annars, ett helhetligt välmående. Mitt ansvarsområde kommer vara motion och kost. Enkla nyttiga mellanmål utan krongligheter och tips om att få i sej bra med energi, träningarna skall vara såna att mamman sen också kan göra övningarna hemma utan dyr utrustning, lite olika sorter tänkte jag, bäckenbottenövningar, avslappning, hållning för att orka bära på magen och babyn, självklart också efter gruppens önskemål och behov.

Är jätteivrig över dehär men nervös! Men jag är säker på att det ska gå bra, nu ska jag läsa in mej ordentligt speciellt på träningsbiten då passen är det jag känner mej osäkrast på, säkert föratt jag aldrig dragit pass men månne inte det också lättar efter nån gång. Det finns klara ramar och sheman över vad som skall finnas med och hur man kan göra så det känns endå tryggt och som ett stort stöd.

Kommer fortsätta med mitt ordinarie jobb, dehär är 3 kurstimmar i veckan så mer som en hobby, fast med lön... Ett super sätt för mej att prova på nånting nytt och se om det är åt det hållet jag vill gå. SPÄNNANDE!! 😊


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar