tisdag 7 februari 2017

Matlista

Att ja tycker om mat är nog ingen överraskning så vad är då inte bättre än en MATLISTA! För listor tycker jag också om! 😄

Favoritsallad:
Caesar utan bacon alla gånger! 

Favoritdessert: hmmm, bärkvarg eller egna jordgubbsglassen är den godaste sådär till "vardags" men ska de festas tackar jag int nej till en creme brulee eller hemmagjord vaniljglass med hallon.



Favoritkötträtt: hmm.. Svår fråga, tycker om de mästa men blir nog en saftig biff eller vilt, rådjur, älg, sjöfågel tycker jag också om men där är nog charmen med att få det så väldigt sällan en stor sak.

Favoritfrukost: havregrynsgröt med smöröga och bär eller ett gott surdegsbröd gärna levain (om vi int behöver tänka nyttit) med riktigt smör, brie och lufttorkad skinka och grönsaker, frukt sjunker också alltid och löskokta ägg med flingsalt. Ett stort glas citron/ingefära vatten är nånting jag inte börjar min dag utan.



Förrätt, varmrätt eller dessert? Är en renodlad förrättstyp! 

Tre saker jag inte vill ha på pizza: tonfisk ska inte vara varm, bana och ägg, finns säkert mycky annat konstigt också 😝

Hemma eller restaorang: eftersom det alltid är jag som lagar mat är restaorang ganska skönt ibland men det skulle nog bli enformigt i längden så sejer hemma!

Något jag skulle kunna äta varge dag: ost och gurka tror jag nog jag äter varge dag.

Det jag lagar hälst: finns det tid så nån slags långkok, att känna hur alka dofter kommer under hela dagen känns så hemträvligt!

Något jag tycker om men inte äter så ofta: skaldjur och fisk, känns dyrt och tycker det är svårt att få bra smak. Nötkött, vilt, lamm för prisets skull.




Bästa matkulturen: medelhav sku jag nog seja, minus all pasta och sånt, är faktist int så jätte förtjust i pasta och ennu mindre nu när vi aldrig äter det men gillar grönsaksdelen och att det känns färskt och somrigt. Också kulturen med att äta tillsammans med ett glas vin, att varge måltid är en social fest.

Något jag skulle klara mej utan: bacon absolut, gillar inte den salta flåttiga smaken. Selleri också! 

Något jag inte skulle klara mej utan: grönsaker av dom flästa sorter, svamp, kryddor, tomatkross, bär, finns mycky 😄





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar