fredag 26 maj 2017

trygghet

Många undrar över valet att bosätta sej såpass "långt ut" som vi, för den som inte vet bor vi typ så långt från mariehamn man bara kommer körandes på åland. För mej är det enkelt och blir bara mer och mer, det finns många svar men ett stort är att här känner jag att vi är trygga. Det händer så mycky hämskheter runt om i världen att jag skulle aldrig klara av att bo på ett större ställe eller så att jag skulle vara tvungen att vistas på folktäta platser, ja jag har faktist blivit väldigt rädd av mej, i perjoder tänker jag inte destomer på saken men så ploppar det upp en nyhet eller händer nånting och jag börjar tänka framåt på ställen jag kommer vara på och hur dom ställena bra kan vara just såna ställen det kan hända vadsomhälst på.

Ett exempel är när vi var till skansens julmarknad då alissa var baby, vi gick av tunnelbanan och där i folkmassan stod en (utländsk) man med handen i inner bröstfickan och trampade nervöst på ställe, jag sa snabbt åt marcus att nu måste vi bort härifrån, tog ena vagnen och sprang, rakt framför alla folk som gick... brukar också alltid kolla efter nödutgångar och ofta har jag en plan på vad jag gör om nånting händer fast jag vet att jag inte kan påverka. Hyttkorridorer (speciellt under bildäck) har jag fått obehag för, speciellt att gå ensam, är marcus eller ens barnen med är det lättare.

Är det såhär att bli äldre? Eller är det bara alla oroligheter som sätter sej i skallen?

Jag är inte rasist, alla har vi samma rättigheter i mina ögon, ser inte varför jag skulle ha rätt till mer bara föratt jag är född i finland. Däremot accepterar jag inte det domhär håller på med och ja, dom lägger en stämpel i pannan på en hel ras. Jag förstår att dom är uppvuxna till dehär, hjärntvättade, pressade men kan endå int förstå, nej det är inte mänskligt, jag vill tro att alla är goda innerst inne men så är det ju inte.

Jag vill heller inte seja att jag är rädd men det är jag, det tror jag alla är, mäst rädd är jag över hur världen mina barn hamnar växa upp i ser ut, inte bara terrorister som tycks växa som ogräs utan också droger som tycks har spridit sej som pesten.
Försöker tänka att risken att dö i en bilolycka eller få nån allvarlig sjukdom är mycket större, slumpen avgör och risken att man råkar vara just där just då är minimal, men nåns öde är det också.

Ibland önskar jag att det inte skulle finnas nyheter, som förr i tiden, man visste att det går löss i grannbyn men längre än det visste man inte, kanske man hörde talas om att det halvt år sen hänt nånting nånstans men inte visste man riktigt konkret var det är.

Iallafall, här hemma känner jag mej trygg, långt bort från allt, här är det vi, blir det stömavbrott eldar vi och lagar mat på vedspisen. Sku vi behöva mat tycks ju rådjuren fastna fint i mårdhundsfällan. Barnen kan leka tryggt på gården, snart tilomed själva, sku aldrig våga släppa ut dom ensamma på nångo höghusområde fast dom sku vara äldre, tvinnar så mycket konstigt folk överallt, överbeskyddande? Säkert.


Häromkvällen njöt jag så förskräckligt! En riktigt skön varm sommarkväll, marcus klippte gräs, jag rensade rabatter och hörde hur barnen sprang runt och lekte, kom springandes med fina blombuketter med maskrosor, tusensköna och vitsippor och ville lägga i mammas hår, barfota sprang dom runt i kvällssolen och njöt. En riktig bullerbykväll, såna kvällar vill jag ha många av i sommar!


2 kommentarer:

  1. Intressant att höra din syn och dina tankar om det här! :) vi tänker helt olika märker ja, vilket e intressant :D ja sku int igen våga bo nånstans sådär långt borta från familjen o sådär, för ifall något händer så kanske man int får hjälp så fort och kanske ingen ser och finns på plats just då som något händer (t.ex. Huset brinner, alla är inne, grannarna är inte hemma och kan inte ringa efter hjälp m.m). De tycker ja e tryggheten med att bo centralt e att de finns alltid människor runt omkring och ambulans/polis kommer fort. Plus att ifall t.ex ett barn sku vara ute och leka utan vuxen så vid t.ex höghusområde så då finns de människor som kan märka ifall en konstig bil stannar och nappar barnet, medan på lande så kanske ingen hinner se det eller kanske det inte ens finns nån där som kunde se det.

    Och ifall någon skulle attackera mig på min gård tror jag att det är åtminstone 10 pers om inte dubbelt fler som kan höra mitt skrik, men på lande med kanske en eller två grannar så behöver de ju inte ens vara hemma just då.

    För tjuvar/kidnappare m.m finns nog lite överallt. Höghus försöker någon mer sällan bryta sig in i för större chans att bli fast, medan på lande finns det inte alltid någon som ser. Tryggt att åka på resa och lämna lägenheten tom :)

    Men tror att det är ingen skillnad bor man på lande eller centrum, man hittar sina rädslor och man bygger de här skräckhändelserna i huvudet. Du har dina rädslor som gäller att bo centralt, jag har mina rädslor som gäller att bo på lande :) det är nog säkert frågan om vad man är van med och säkert också uppväxten.

    Helst borde man ju inte fundera så mycket på vad som KAN hända.... 😬

    Men som jag skrev, intressant de här 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo de e jätteintressant, vet ju att de finns av båda sorter :)

      Brandlamr har vi ju så de skriker i alla våningar om en går igång, så de e ja int så oroli för.

      Dedär me att de tar tid för ambulans e ju no ett minus, däremot om de e rikit akut kommer ju helikoptern. Ha tänkt mycky just me alissas allergi, adrenaline håller sej 15 min, sen kan hon få illa igen men då e vi ju redo me en extra för dens skull.

      Sen tror ja nästan att man på lande får mer hjälp av grannar när de krisar än i stan, här e alla lite gammaldags, då som vi flytta va de ett hus som brann, då fick dom en stuga att bo i, byborna kom me mat, kläder, lakan, grejer åt barnen, då till att dom kund leva någorlunda bra tills allt hadd rett opp sej.

      Sen så hjälper ju folk sällan fast de händer saker framför näsan på dom, inne i sitt å går förbi bara utan att si, vill int blanda sej.

      Här e ju så extremt lite trafik så de att de alls kör en bil förbi eller ennu mer in på sandvägen så reagerar man å sir va de e för folk, nu när ja vari ledi ha ja no allti sitt lite extra när de kommi bil ti grannen å ja ha veta att dom e på jobb, så jo visst e de ju en trygghet, åker vi på resa e dom katt å hus vakt å tvärtom.

      Men joo, alltså egentligen tror ja att händer någo så händer de, de e no ingenting man kan styra. Så egentligen borde man ju int alls fundera på de.

      Tryggast känner ja mej endå så långt från folktäta platser som möjlit, känner att ja mer kan styra här, de handlar mer om mina val å hur ja gör, int hur andra väljer att göra eller imistag gör.

      Uppväxten kan säkert ha mycky att göra me de å, som rikit liten bodd vi i huktis i a bostädena, där minns ja att gården va ganska oroli me familjer som int rikit va hela, sen flytta vi ti östermalm var de va lugnare men en granne som va väääldit konsti. Sen lande då från skolålder, där tvinna de ju no inbrottstjuvar ibland men annars kändes de tryggt, så nu ennu ett steg (eller några) längre bort känns lixom ennu tryggare, e de en bil som int hör hemma här reagerar man direkt :p

      Radera